Anchorage

24 juli 2011 - Anchorage, Alaska, Verenigde Staten

Visitors en Cultural Center bezocht. De film over de moose vonden we erg indrukwekkend. Nog een kunstenaar aan het werk gezien die aan het hout snijden was. Hij maakt prachtige creaties. Hij bleek van Australische afkomst te zijn, en wilde hier graag blijven met zijn familie. Echter het is erg moeilijk om een werkvergunning te krijgen. Daarna boodschappen gaan doen en ineens komen er 2 politieauto's het terrein oprijden en men houdt een auto aan en een man moest met zijn handen boven het hoofd langs de auto van de cop gaan staan. Hij werd helemaal gefouilleerd en een langwerpig pak werd uit zijn auto gehaald en hij werd afgevoerd naar het politiebureau. Het gaat allemaal heel snel. Het zonnetje is volop aanwezig dus hebben we besloten om er weer eens lekker van te genieten. Daarna zijn we doorgereden naar de Portage Glacier. We konden nog net met de laatste boot mee. Het was maar een kort tochtje, maar zeker de moeite waard. Het zonnetje was volop aanwezig. Dus hebben we de hele tijd op het buitendek gestaan. Ijsschotsen dreven in het water. Een emmertje water werd omhoog getakeld en je kon voelen hoe ijzig koud dit wel niet was. Een ranger gaf veel uitleg. Jan werd gebombardeerd als zijn helper. Vele watervallen denderen omlaag. Ook zou je het niet denken, maar in het ijs leven wormen. We hebben 2 keer het aparte geluid gehoord dat het ijs volop in beweging was. Wat een bijzondere ervaring.Toen de zon even achter de wolken verdween kleurde het ijs nog dieper blauw. Wauw! Het was wederom een hele bijzondere afsluiting van onze dag. We hebben daarna op ons vertrouwde plekje overnacht. De volgende morgen kwam een konijntje ons goedemorgen wensen. In het begin regende het even, maar het klaarde al snel weer op. Al een paar dagen horen wij een zwaar geluid in de camper, iets wat er niet hoort te zijn. Besloten om in Anchorage naar een garage te gaan. We hebben voor een Nissan dealer gekozen. Jan reed er zo naar toe. Deze heeft ons door verwezen naar een Import Reapair dealer. Vlak in de buurt. We stonden nog niet stil of er kwam een boy aan gelopen. Jan binnen zijn zaakje geregeld. Een jongen heeft de camper uitgetest en met hem een stuk over de weg al slingerend en gekke fratsen uithalend gaan rijden. Wordt ik op de boot zeeziek, nu ook in de camper. Hij weet voor 90% zeker wat het probleem is. Rechter voorwiellager geeft problemen. Om een lang verhaal kort te houden. We hebben onderdelen in Nederland besteld en deze zijn inmiddels aangekomen. Nu de reparatie nog.
Wij waren van plan om zo wie zo nog zeker 1 week in Anchorage door te brengen, omdat er zoveel te zien is. Dus kunnen we dit goed combineren. We hebben zeer veel gratis openluchtconcerten bijgewoond. Elke dag is er wel ergens een optreden. Zeer afwisselend en erg goed bezocht, door jong en oud. Vaak vergezeld met honden. Het is een uitje. We boffen zeer met het goede weer. Je ziet overal mensen buiten in de parken. Erg gezellig is het. We hebben een paar keer een trail gemaakt met scootmobiel en fiets. Ineens stond er moose met een joekel van gewei voor ons. Dat is wel even schrikken. Stukje verder liep ma met haar kalf. Het Zoo park bekeken. Het gehuil van de wolven vergeet ik dus nooit meer. En wat een prachtige bloeiende cactusen. Een toer gemaakt met een bus door het streng beveiligde havengebied. Gratis hap en drank en een mooi aandenken. Door de directeur werden we rondgeleid. Ook op Jan zijn verjaardag was het schitterend weer. Lekker uit gaan eten en ons heerlijk laten verwennen. Een ieder hartstikke bedankt voor de felicitaties! In Downtown de gezellige markt bekeken met wederom optredens. Ook in het Center Theater verschillende prachtige films gezien. Vele dingen voor ons nu heel herkenbaar, omdat we dit met eigen ogen hebben mogen aanschouwen. Het Native Heritage Center bezocht. Zeer zeker de moeite waard. Je leert hier heel veel over de verschillende culturen. Zeer goede uitleg. Er werd gedanst, gezongen, drumming. De verschillende type woningen van verschillende stammen. Binnensporten liet men zien die men in de lange wintertijd doet om toch fit te blijven. Als je er bent vliegen ook nu weer de uren voorbij. Ook hebben we in de Salman Creek de Chinook zalm tegen de stroom op zien zwemmen. Wat een kracht. Ze hebben een schitterende rode kleur en zijn erg groot. Sommige waren aan het vechten om het mooiste plekje te krijgen om te gaan paaien en dan te sterven. De natuur het blijft indrukwekkend.De volgende morgen was het een grote spannende dag, konden ze de camper reparen? Neen dus, ze hebben met 3 personen er aan gewerkt, het probleem is er nog steeds. Besloten tot maandag te wachten en dan hopen we dat we het probleem kunnen achterhalen. We zullen hier nog zeker 2 weken zijn. Daarna zijn we downtown ingegaan en hebben de 5 Brothers ontmoet. Foto met handtekening en een t-shirt van hun gekregen. Ze zijn hier erg beroemd op de tv alom bekend met hun eigen lodge. Ook heeft Jan een prijs gewonnen tijdens het zomerfestival op vrijdag werden enkele vragen gesteld, wie het verste van Anchorage afwoont.Wij dus de Nederlanders! De volgende morgen grote schoonmaak in de camper en daarna naar de markt, je gelooft je ogen niet, zijn we Sevenumse mensen tegen gekomen. Jan herkende ze meteen, en hun Jan ook. Dat was leuk. Toon gaf ons nog een hele goede tip voor de camper, misschien wel de gouden tip? In het centrum was nu ook nog een creatieve markt van plaatselijke kunstenaars. Er was een meisje die in Las Vegas de 1ste prijs had gewonnen met snijtechnieken van fruit en groente. Prachtige creaties kwamen onder haar handen te voorschijn. De Rockgroep the Sicking Dogs deed een optreden, ze hebben ook in Amsterdam gespeeld.

1. Erica:
    Hallo Truus en Jan,

Het was weer een heel verhaal en leuke foto's erbij. Jullie hebben al veel gezien en meegemaakt op jullie reis. Ik geniet steeds van jullie nieuwe verhalen. Geniet maar van de reis. Ik hoop dat er nog vele leuke verhalen mogen lezen op de webblog.

Groetjes Erica
  2. Willem Koedam:
    Hoi Jan en Truus,

Wat een leuk verhaal om te lezen!
    Mijn handen jeuken wel om samen met Jan de klacht van de camper te zoeken.
    Wij zijn nu in Delphi,mocht het orakel een tip geven dan hoor je nog van me:-)

Groeten Anja Willem Nils
  3. Wim en Carla:
    Ha Jan en Truus,

Hopelijk is er snel de goede oplossing voor de camper.
    Ongelooflijk dat jullie sevenumse mensen treffen, Wim is heel benieuwd wie het zijn.
    Heel veel groetjes en we duimen dat jullie camper binnekort weer als vanouds funktioneert.

Liefs Wim, Carla Erik en Ruud
  4. Komaan:
    25 juli 2011
    Hallo!!

Wat een mooie dingen maken jullie mee zeg!!
    Heel veel plezier!!

Heel veel groetjes van iedereen van Komaan.
  5. Gerrit en Helmy:
    1 augustus 2011
    Nog steeds genieten we van jullie avonturen Nog een fijne reis verder en we laten wel weer wat horen.
    Groetjes Gerrit en Helmy
  6. Stef Backus:
    5 augustus 2011
    Hallo Jan en Truus, jullie vinden het misschien raar, maar ik kan me niet concentreren op een groot verslag, maar ik vind het allemaal prachtig en de foto's ook. Ja, ik heb de knoop door gehakt en ben met de adoptie van Manu bezig. Een kleine knuffelbeer. Dit met stichting AAI. Manu wordt door mij geadopteerd. Ook heb ik een 30-km autootje met Euro95 benzine gekocht. Zo zit ik niet vast aan een aflatende accu voor als ik naar jullie kom.

Het gaat jullie goed

Stef.
  7. Jan en Ria Pluk:
    7 augustus 2011
    Hoi Truus en Jan,
    Wat een verhalen zeg, en wat spannend met de camper. Hopelijk wordt het snel opgelost. Ik zie jullie gewoonweg hardstikke genieten op die mooie foto's.
    Wij zijn net weer terug van onze vakantie en gaan komende week weer aan het werk. Ach ja, je weet het hé, je hebt werkpaarden en luxepaarden :-) Geniet lekker door, het is jullie van harte gegund.
    Groetjes Jan en Ria
  8. Frank van Gerven:
    9 augustus 2011
    mooi...mooi. Net met wendy een weekje op de camping geweest. Maar ik ga nu eens even wat op poten te zetten voor de usa. Eens kijken of het lukt om elkaar te treffen!