1000 islands, ontmoeting met Larry and Moaja

3 mei 2011 - Brockville, Canada

Prachtige drive langs het water gemaakt op advies van informatieburo in Brockville. Ook hier veel bekijks met onze camper. De huizen hebben een prachtige ligging. Zoveel kleine eilandjes, meestal staat er wel een huis op. Erg romantisch, alleen altijd afhankelijk van een bootje. Plaats Kingston heeft een mooie grote universiteit. Ook een prison. Op Walmart parkeerplaats hebben we Larry ontmoet. Hij was erg enthiousiast over onze camper en nodigde ons bij hem thuis uit. Wat een gastvrijheid. Na shopping zijn we erheen gereden, hij had een map voor ons gemaakt. We werden hartelijk ontvangen door zijn vrouw Moaja met hond, die ze vanmorgen bij vrienden had opgehaald. It's a indoordog van 1 1/2 jaar oud. Very sweety. We hebben de avond bij de potkachel in de living-kitchen gezellig doorgebracht. We kregen zelfs een hot meal aangeboden met vers fruitcompote met een dot slagroom erop. Wauw. Electriciteit en water, welk soort?, werd spontaan aangeboden, waar we dankbaar gebruik van hebben gemaakt. Ook onze terugreisticket voor het vliegtuig hebben ze voor ons uitgeprint. Super. Heerlijk geslapen en we werden gewekt door de geluiden van de vogels. Zeer veel verschillende soorten zitten hier, o.a. de woodpecker. Denk meteen aan Ruud. Oppassen voor de squirrel. Keep your door closed. Dat zijn dus de eekhoorntjes. Het was super gezellig. Wat een nice people. Ze zijn rond de 60 en allebei werkzaam bij de universiteit. Ze hebben een farm met 25 ha grond. No childeren. 50% van de jeugd beland meerdere malen in de gevangenis. De volgende dag hebben we met hun ATV over hun terrein, bossen en creek mogen rijden. Dat was pas echt kicken. Gaaf zeg. Larry heeft eerst een ritje met Jan gemaakt, hij reed wel erg hard. Pure pret. Wij deden het een beetje rustiger aan hoor. Maar wat een fun. We zagen nog een wilde kalkoen, deze zijn erg groot. Het is big boys toys. We zijn zeer veel te weten gekomen over de manier van leven en vele andere dingen in Canada. Thank you very much. It was GREAT! Na a big Hugh zijn we weer verder getrokken. We hebben de Watertrail gevolgd Rte 33 naar Trenton. Het was heet buiten 25 graden. Wat een bofkonten zijn we toch! Je ziet de tulpen ineens bloeien, de treurwilgen beginnen uit te lopen. Een broedende zwaan. De lente zit in de lucht. Vele eekhoorntjes zie je hier. We staan net op ons slaapplekje ineens wordt het hartstikke donker buiten. The Thunderstorm. Deze hebben we ook weer goed doorstaan. De volgende morgen hebben we in Port Hope volop in de zon genoten. Jan heeft een grote wandeling gemaakt. Alleen waait het enorm hard. Daarna de Glenra ferry de oversteek gemaakt naar Lake on the mountain. Erg mooie omgeving. In Ajax hebben we overnacht. Niet de voetbalclub hoor. De volgende morgen via zeer veel verkeer zijn we naar de miljoenenstad Toronto gereden. 12 banen in een richting. Nou, moe. Veel file. Downtown ingereden. Wat een wolkenkrabbers. Jan vindt de stad te massaal. We hebben enkele uren rondgelopen. Prachtige universiteit, Chinese wijk, nog een hondje gezien met slofjes en een pakje aan. Zeer dure winkelstraten. Ook hier stonden oude gebouwen met nieuwe langs elkaar. Het museum was een apart gebouw. Vele studenten waren op straat aan het lunchen. Jongens waren in het pak gestoken en hadden een stropdas voor. . Ook hebben we natuurlijk de CN Tower gezien, 553 m hoog met in de toren een ronddraaiend restaurant. Hier staan de 5 hoogste wolkenkrabbers van Canada. Als je omhoog kijkt, krijg je een pijn in je nek. Toronto ligt aan het Lake Ontarion. Het centrum biedt een combinatie van kantoorblokken, woonhuizen an lommerijke straten en winkelgebieden. Toen we in het Queenspark liepen voelde je onder je voeten dat onder de grond geleefd werd.  De Younge Street hebben we een stukje door gelopen, dit is de langste straat van de Wereld, 1896 km lang. Daarna zijn we terug naar de camper gelopen en de stad verlaten. Deze keer richting Centennial Park, wat een verademing. Prachtig terrein met kassen gevuld met prachtige bloemen en planten. Free. Een grote witte limo stopje met een bruidje om hier foto's te gaan maken. Uitgerust zijn we naar ons slaapplek in Burlington gereden. Vandaag is het 30 april, ja Koninginnedag. We zijn over de QEW naar de Niagara Falls gegaan. Onderweg hebben we welcome center aangedaan en heel veel foldermateriaal en maps gekregen. Voor 10 dollar hadden we de hele dag de tijd om alles op onsgemak te gaan bekijken en zeker te weten dat de camper bewaakt werd. Even iets vertellen over de Niagara Falls, dit is dus een wereld beroemde waterval in de rivier de Niagara en stort zich onder een wolk van wit schuim 50 m omlaag tussen Lake Erie en Lake Ontario. Het water van 4 grote meren met 55 miljoen liter per minuut met donderend geweld in een 5e meer. Aan de Canadese zijde zijn betere uitkijkpunten vanaf Minolta Tower en Skylon Towe. Zo'n 14 miljoen mensen komen jaarlijks de waterval bekijken. De plaats bestaat uit 3 delen: in het zuiden ligt de waterval zelf, geflankeerd door een groenstrook die zich langs de rivier uitstrekt tot Clifton Hill, dit is de meest blitste straat in heel Ontario. Je weet niet wat je ziet. Een grote kermis. Er is van alles te zien en te beleven. In het western ligt de hotelzone, Lundy's Lane. In het noorden, aan Bridge Street, bevinden zich de zakenbuurt en trein- en busstations, Horseshoe Falls, de naar zijn hoefijzer vorm genoemd, 800 m brede en 50 m hoge Horseshoe Falls wordt gevormd door het woeste stromende water van de rivier Niagara, die zich over een halfronde klif omlaag stort in de bruisende diepte. Op deze manier overbrugt de rivier het hoogteverschil tussen Lake Erie en Lake Ontrario, die hij verbindt. De waterval biedt een machtig schouwspel. Het is enorm. We hebben een tijdje rondgelopen en alles op ons af laten komen. Wat geweldig allemaal. Uren op een bankje hebben we uitgerust en met het oog op the Falls. Wat een zonnetje. Narcissen stonden volop in bloei. Gek, want ook lag er nog sneeuw en ijsschotsen in de watervallen. Als je wilde kon je er langs lopen, maar je werd dan wel kletsnat. Duizenden mensen kwamen voorbij gelopen. Zag nog een stelletje die ik op het vliegveld in Londen zag lopen. Te gek zeg. Daarna zijn we verder gereden op zoek naar een slaapplek. Kwamen we langs een Oosterse tempel. Hier nog even halt gehouden. Wat was dat mooi. Veel mensen die hier op bezoen kwamen betraden het gebied met respect. De volgende dag, we moesten nu geen zon meer hebben. We waren inmiddels roodverbrand. We hebben de Parkway via Fort Erie naar the Falls gevolgd. Wat een mooie weg. Overal vogels, die aan het baden waren. Een rustige weg en wat een huizen, villa's dat eraan liggen. Veelal te koop. In Dufferin Parc hebben we geparkeerd en ik ben nogmaals naar de Falls gewandeld. Deze keer via de andere kant benaderd. Groots, is het. Bij het terug wandelen via een park gelopen. Kwam ik bij toeval weer bij kassen uit. Free. Wat een prachtige bloemen. Massa's orchideen. Tulpenbomen in het park begonnen te bloeien. Vervolgens door naar het Butterfly house. $5 toegang. Onderweg nog een cable gondel gezien die over de rivier liep, best indrukwekkend, maar dat durf ik toch niet. In de vlindertuin kregen we eerst een filmpje te zien over de vlinders en daarna liep je via een hellingbaan naar boven en begeleiding van duizenden vlinders in alle maten en kleuren. Jammer dat de kinderen er niet van af kunnen blijven. Wat een prachtige omgeving voor the butterfly's.

1. Diny en Huub Linders:
    4 mei 2011
    wat leuk voor jullie truus en jan om zulke mooie reis te maken
    wij hebben jullie site gelezen geweldig, en hopen dat jullie
    verder nog een mooie reis hebben, truus wij missen jou nog
    altijd op de bridge club, maar deze trip gunnen wij jullie van harte
    heel veel groetjes van Huub Linder & Diny Steegs
  2. Antoinette Rutten:
    hallo jan en truus
    hoe is het in amerika niet dedol doen
    ik ga ook bijna op vacantie
    groetjes antoinet rutten
  3. Wim en Carla:
    Jan en Truus,

Wat een verhaal heb je geschreven, ongelooflijk, onbeschrijfelijk mooi is de natuur en de parken met zo'n uiteenlopende bloemenzee.
    Het is puur genieten, maar tevens word je geconfronteerd met de drukte in Ontario. Wat leuk dat, dat vogeltje "woodpecker", is Ruud ook nog even bij jullie! Grappig, ik zit hier achter de pc te lachen!
    Wat een gastvrijheid, maar dat heb ik ook tante Lies vaak horen vertelllen als ze in Nederland is, dat in Canada de mensen een groot saamhorigheidsgevoel bezitten.

Hoie en heel veel groetjes van Wim en Carla
  4. Joke Gruntjes:
    4 juni 2011
    Jan en Truus

Ik heb soms niet veel tijd maar was echt beniewd naar het verloop van jullie indrukwekkende reis.Ik zou bijna jaloers zijn en mee willen gaan als je dat allemaal leest wat jullie mee maken, geweldig

Groetjes en een goede voortzetting Joke en Huub