Halifax

20 mei 2016 - Baddeck, Canada

Wederom als een blok geslapen, alleen ’s morgens ben ik al vroeg wakker, nog even wennen aan het tijdsverschil. Na ons ontbijt, Jan zijn gebruikelijk gebakken eitje met tomaat zijn we de hoofdstad van Nova Scotia gaan bekijken. Bij aankomst  viel het wat tegen, maar schijn bedriegt.                                                                                                           Eerst even de stad met de camper doorkruist. Te lopen is voor mij niet gemakkelijk en met de rolstoel, vanwege het hoogteverschil niet haalbaar. Op 4 verschillende plekken hebben we de camper geparkeerd en zijn vandaar stukjes gaan lopen. We konden met de camper tot bovenaan de Citadel komen en voor de ingang mochten we hem parkeren. Het Fort is rond 1740 gebouwd om de stad te beschermen tegen de Franse agressie. Je ziet o.a. de Town Clock. Om 12.00 uur wordt er een kanon afgeschoten en er is doedelzak-muziek. Ook zien we het wisselen van de wacht en een demonstratie met het laden en afvuren van een geweer uit de jaren 1700-1800. Wat een knal, je schrikt je rot. In het Army museum kregen we een persoonlijke rondleiding. Was zeer indrukwekkend en ze vertelde veel anekdotes. Ook hebben we 2 kerkhoven bezichtigd, the Old Burying Ground, hier ligt Generaal Robert Ross begraven, die het Witte Huis in Washington in de fik had gestoken, maar omdat de Amerikanen niet wilden dat de Engelsen dat zouden zien, werd het zwart geblakerde gebouw ’s nachts wit geschilderd. Een andere begraafplaats zijn de graven te zien van mensen die verdronken zijn op 15 april 1912, toen de Titanic gezonken is. Daarna wat luchtigers, terug naar Harbourfront en hier hebben we langs de binnenzee gelopen. Muzikanten, restaurants, terrasjes, allerlei soorten mensen kun je bewonderen. Even bijtanken, letterlijk en figuurlijk langs de waterkant. Het zonnetje schijnt, heerlijk. In de wijk Historic Properties kun je de oudste verzameling van pakhuizen zien van Canada. Bij Pier 21, hier begon het verhaal van 1,5 miljoen emigranten die hier aan land kwamen tussen 1928 en 1971. Achter het Martime Museum ligt het schip Arcadia, dit was een onderzoekschip dat de Oostelijke kust van Canada in kaart heeft gebracht. Er is nog zoveel te zien, maar we besluiten om de hangbrug Mackay te nemen en verder Oostwaarts te trekken. Overnacht in Spray Bay aan een meer. Schitterende rustige plek. Ondertussen hebben we onze winterjassen en dikke dekbedden absoluut niet meer nodig.