Droomreis

2 april 2011

AMERIKA HERE WE COME,  HOWDY FOLKS
Eindelijk is het dan zover. We gaan onze droom verwezenlijken.Met eigen camper de grote plas over. Na maanden van voorbereidingen treffen gaan we het nu daadwerkelijk uitvoeren. Er is heel veel vooraf gegaan.Hoe het allemaal begon.

Tijdens onze vakantie in Portugal kregen we van kennissen José en George,die we daar ontmoet hadden,een stencil uitgereikt met "voor het geval dat jullie een keer naar Amerika willen gaan”.Nou dat was niet aan dovemans oren gericht.We hadden nog altijd op onze planning staan dat we er een keer heen wilden gaan.Van het een kwam het ander.Zo kwamen we in contact met Sea Bridge for Motorhomes www.sea-bridge.de.Het Duitse bedrijf is gespecialiseerd in zeetransport van campers naar Amerika.Op de t.v. waren wel eens programma’s van wereldreizen en we werden steeds enthousiaster.

Eerst gevraagd aan de werkgever.Of het wel mogelijk was om een langere tijd er tussen uit te piepen,ca. ½ jaar. Geen probleem! Ik vond het geweldig om het een en ander uit te zoeken.Telkens liep je weer tegen iets nieuws aan.Heb heel veel  boeken en internetsites bekeken. Tips van mensen gekregen die de reis al gemaakt hadden.Veel hulp van onze petekinderen gehad m.b.t. invullen formulieren en reisweblog aanmaken en films op laptop te zetten. Toppie zeg! Bij het uitpluizen van de route,bleek deze steeds groter te worden,dus hebben we alsnog besloten om er 1 jaar voor uit te trekken.“So much to see and so little time”.De verwachte route heb ik “geplot”en op de reisweblog kunnen jullie ons volgen.Ook een schema gemaakt van route, tijd, km, wat te zien en te doen.                                               Maar het mooie van alles is NIETS MOET, ALLES MAG. Je bent helemaal VRIJ.Dat is het uitgangspunt voor onze droomreis.

Het verkrijgen van een visum.Hier gaat best veel werk en tijd inzitten om alles uit te zoeken en voor elkaar te krijgen.Kijk voor informatie op : http://amsterdam.usconsulate.gov
Op 13-10-2010 hebben we de consulaat Generaal in Amsterdam opgebeld, tel: 020-7940808, om een afspraak te maken voor een non immigration visa B2.
Er worden enkele gegevens gevraagd, gelukkig in het Nederlands en nadat je E 15 per persoon betaald hebt met je creditkaart, wij zijn samenwonend, krijg je een datum en tijdstip te horen, op 26-10, om 8.30 en 8.45 uur. Erg snel en vroeg! We komen uit Limburg, en met al die files!. Via internet krijg je een bevestiging van de afspraak die je gemaakt hebt. Zorg ervoor dat je deze bevestiging meeneemt, alsook een kopie van het formulier DS 160, welke je al eerder on line hebt in moeten vullen en hebt verzonden, in het Engels en in hoofdletters, 1 pasfoto 51mmx51mm. Deze moet aan bepaalde eisen voldoen, zoals wit of gebroken wit achtergrond en een aan jezelf geadresseerde voldoende gefrankeerde enveloppe, per paspoort 1 enveloppe. Ook bankafschriften, belastingaangifte, woz waarde huis, officiële brief werkgever met gegevens. Niet te vergeten je pinpas,niet je creditcard!.
Om 5.00 uur waren we thuis vertrokken, tegen zessen was het druk op de weg. Maar gelukkig geen file gehad. Het gevolg was dat we om 7.00 uur al in Amsterdam waren en zelfs op de hoek waar de ambassade lag, Museumplein 17-19. Net alsof we er elke dag kwamen. Wel wat vroeg!
Wat rond gelopen door de schemering en veel bouwwerkzaamheden gezien. De dames in het Red Light District zaten nog geduldig voor hun ramen op klanten te wachten. De tijd was zo verstreken !
Bij het consultaat aangekomen,bleek dat er al een rij wachtende buiten stond.”In a Line”.We hebben ons aangesloten. Gelukkig regende het niet, want er is geen overdekking.
Klokslag 8.30 uur ging de zwaar bewaakte poort open,video bewaking,en kwam een man ons in het Engels de regels vertellen.Het was moeilijk te volgen, maar het kwam erop neer dat we geen handy’s en andere apparatuur mee naar binnen mochten nemen.
We lieten onze bevestigingsbrief zien, en mochten als eerste naar voren komen. Eerst werden we door de beambte gefouilleerd, wij hadden gezorgd dat onze zakken leeg waren. Heb je wel iets bij je moet je dit inleveren. Daarna mochten we door naar binnen.Het was nogal krapjes, vooral met de rollator om door de poortjes en opstapjes te komen.
Hier stond iemand anders ons op te wachten en we kregen een nummer uitgereikt, daarna door een metaaldetector en kwamen we uit in een wachtkamer waar we plaats konden nemen, wachten  totdat je nummer aan de beurt was. Nou we waren samen nr.1, dat was wel fijn. Vervolgens naar de balie, hier werden we vriendelijk in het Nederlands te woord gestaan, en werden vinger-en duimafdrukken genomen.
Vragen gesteld o.a. doel van het bezoek in Amerika, waar we naar toe wilden. We moesten E 115 per persoon pinnen en konden weer in de wachtkamer plaatsnemen. Korte tijd erna wordt je naam afgeroepen en ga je naar een andere balie waar een Amerikaanse ambtenaar onze vingerafdrukken controleerde en ook onze on line ingevulde papieren. Hij stelde enkele vragen in het Engels en vroeg wat we wilden gaan bezichtigen.Had al de hele reis uitgeplot en gaf hem de uitdraai. Hij was aangenaam verrast en hoefde niets meer te zien van de overige papieren die we bij elkaar hadden gezocht.Hij wenste ons a nice trip. Na ¾ kwartier stonden we al weer buiten. Dat ging snel.                                                          De volgende morgen ontvingen we de paspoorten en het visumsticker al thuis. Nadat we alles gecontroleerd hadden, bleek gelukkig allemaal goed te zijn, konden we de volgende stappen gaan ondernemen. Je verblijfsvergunning en de duur hiervan wordt door de Immigration Office in Amerika beoordeeld als je het land binnenkomt. Maximaal mag je ½ jaar in de USA, Canada, Mexico ,Alaska, Hawai blijven. Daarna moet je het land verlaten! Als  je in Amerika bent kun je middels een I -539 formulier bij de USCIS om verlenging vragen met wederom een aantal gevraagde stukken p.p.ca. 300 dollar.                                                               De volgende dag hebben we meteen ons retour vliegticket naar Baltimore op 3-4-2011 vast laten leggen en ca. 24-3-2012 retour via Munckhof Reiswereld.Kosten   E1050 voor ons samen. We vliegen met British Airways naar London Heathrow, een vluchtje van 1u15min. en hier hebben wij een tussenstop van 4 uur. Bewust hiervoor gekozen, i.v.m. het verkrijgen van onze bagage c.q. rollator en een wandeling te kunnen maken. Daarna gaat een andere vlucht naar Baltimore International Airport, duur 3 ½ uur, maar met een tijdsverschil van enkele uren.

Bij het inpakken van de camper zijn we zorgvuldig te werd gegaan. Om de kans tot diefstal te minimaliseren alles onzichtbaar opbergen.Geen waardevolle spullen in en op de camper laten. Geen fruit, vleeswaren, zuivelprodukten meenemen.

Camper verschepen.De camper wordt met  ACL = Atlantic Cartier Line via Hamburg  in een kleine 3 weken overgevaren naar Baltimore. De camper wordt door eigen personeel op het schip de Atlantic Concert gereden. Het schip is 291 m lang, 3,2 m breed en heeft een diepgang van 9,1 m en kan een max. snelheid van bijna 19 knopen, ruim 33 km per uur (1 knoop=1852 m) halen.Zie www.Atlantic Concert Vessel. Hij doet verschillende havens aan. Goteborg, Halifax en tenslotte Baltimore.
Enkele gegevens over positie van ons schip:
Last Position Received
Area:
Latitude / Longitude: 58.76146° / -6.888622° (Map)
Currently in Port:
Last Known Port: GOTEBORG
Info Received: 5d 19h 18min 49s ago
Not Currently in Range
Itineraries History
________________________________________
Voyage Related Info (Last Received)
Draught: 9.1 m
Destination: CAD HALIFAX
ETA: 2011-03-22 16:00
Info Received: 2011-03-16 11:16 (5d, 19h 27min 55s ago)
________________________________________
De camper mag met bagage verscheept worden. Let goed op, wat wel en niet mee mag. Seabridge kan alles desgewenst verzorgen: de verzekering, de vliegtickets, het boeken van een hotel voor de eerste nacht bij aankomst, evt. reservering campings enz. Maar wij wilden graag e.e.a. zelf uitzoeken. De prijs voor de overtocht is E40 per kubieke meter.L x B x H. (met inklapbare spiegels).Komt brandstoftoeslag bij.In de haven moet je havengeld betalen en een security toeslag. Ook mannetje op zeehaventerrein in Hamburg betalen, hij zorgt ervoor dat de juiste papieren ingevuld worden. In Baltimore geldt bij aankomst havengeld,ook een begeleider in de haven, want daar mag je zelf niet in komen en wederom iemand die voor jouw de papieren in orde maakt.Auto afmelden bij RDW, nr. borden eraf halen en in Amerika er weer opdoen i.v.m. diefstal. Jan heeft ervoor gezorgd dat ze er niet af te halen zijn. Je moet alles aangeven wat je kunt zien in de auto.    De boottocht duurt ca. 3 weken.3 maanden van te voren boeken. Zorg dat je auto op heen = en terugweg schoon is,in de haven in Hamburg huur je iemand die de auto voor je schoonspuit aan de onderkant. Zorg dat alles in kasten zit, goed opgeborgen en vastgemaakt.Geen waardevolle spullen mee nemen.Stoelen met plastic afdekken. Wat mag je meenemen strenge eisen. Tafel goed vastzetten, wielkappen/doppen eraf halen, i.v.m. vastzetten van de camper. Dit hebben we thuis gedaan en we laten ze er ook af. Gasflessen leeg. Radio eruit. Monitor achteruitrijkamer eraf halen. Binnen het scherm eruit halen eveneens tv scherm.Wij hebben de satelliet aan laten passen zodat wij in America ook de zenders kunnen ontvangen. Wel handig! Zorg voor auto onderdelen,oliefilter,luchtfilter,drijfriem, autobanden,via Nissan Dealer.Bij Sea-Bridge evt. extra verzekering afsluiten. Onze dealer is niet aanwezig in USA.

Oeps, begin maart terwijl ik Boyke aan het uitlaten was ben ik gevallen.Heb een flinke smak gemaakt,zo erg dat het wiel van de rollator compleet afgebroken is. Gelukkig ben ik met de schrik en alleen wat kneuzingen en blauwe plekken er goed van af gekomen. Ach ja,je moet maar denken,het is bijna carnaval,het valt niet op dat je bont en blauw bent.

Jan heeft de camper op  aswoensdag 9-3-2011 in Hamburg achtergelaten en is met de trein,IC/EC weer huiswaarts gekeerd.Kosten: E54. Was ’s morgens heel vroeg gegaan en na 5 uurtjes rijden aangekomen bij Terminal O’waldkai. Nadat hij de formaliteiten af had gehandeld, welke tijdelijk waren uitgelegd, en na knap 10 minuten was alles geregeld. Nou dat ging voorspoedig. Met de U-Bahn naar het centrum E 1.80. Hier de dag doorgebracht en ’s avonds met de trein weer terug naar Kevelaer en hier heb ik hem afgehaald.3 dagen later vertrok de boot op weg naar het grote avontuur.Verwachte aankomst in Baltimore 31-3.

Thuis hebben we verschillende dingen opgezegd.Vliegtickets zijn geregeld.Betreffende ziektekostenvergoeding bij het VGZ, het verblijf in het buitenland is voor max 1 jaar inbegrepen.We hebben een doorlopende reis en annuleringsverzekering, maar zonder diefstaldekking. Dit is grotendeels in camperverzekering ingesloten.De ANWB en de Amerikaanse tegenhanger AAA en in Canada de CAA zijn weliswaar gelijk, maar wegenwachthulp is niet geldig buiten Europa.Daarom zijn noodrepatriering en andere hulp via de reisverzekering geregeld. Om te bellen kopen wij in Amerika een simkaart van een lokale telefoonmaatschappij voor het contact met de achterblijvende familie en vrienden, gebruiken we de laptop en via wifi hotspots kunnen we gratis skypen, niet alleen horen maar ook zien. We hebben voor E100 een omvormer gekocht,voor de in Amerika gebruikelijke 110 Volt. Ook 1 Amerikaanse gasfles met speciale nippel. 2e hands E20. We hebben een lichtgwicht LPG gasfles E230 gekocht, met buitenaansluiting, kunnen we overal gas krijgen! We zijn van plan om te overnachten op bewaakte parkeerterreinen van grote supermarkten als Walmart in Amerika.Landkaarten van Amerika en Canada gedownload voor Tom-tom. Bij Visitor Center als je een State binnenrijdt, is heel veel info te krijgen, ook betreffende slaapplaatsen.De beide rijbewijzen via ANWB om laten zetten in een Internationaal rijbewijs E 15 per stuk. De camper nog een grote beurt en 4 nieuwe all weather-banden. Er dienen nog wat aanpassingen te gebeuren.We hebben bij de ANWB Michelin North America road atlas gekocht E18,95.Heel veel plezier al van gehad. Van Jan H. hebben we van National Geographic Road Atlas gekregen. Van weer een andere Jan en Mariet S.hebben we een doos vol met boekjes door mogen spitten.

Bijeenkomst Seabridge. Van Seabridge uit hebben we 2 voorlichtings week-enden meegemaakt en heel veel informaties opgestoken, en hier al het e.e.a. 2e hands over kunnen nemen. Ook weer een doos vol boekjes erbij gekregen. 1ste keer treffen was in het voorjaar in Klusserath aan de Moezel en 2de treffen was in Bad Koningshofen.Super weer en veel mensen ontmoet die veel plannen hadden.

Aandachtspunten vliegtuig. Bagage aan binnen en buitenkant labellen.Bagage bij aankomst op luchthaven niet op slot doen i.v.m. controle. 1 stuk bagage p p meenemen met de hand, 55 L, 35 B en niet hoger dan 22 cm. Video,laptop, mp3 spelers en andere waardevolle spullen,gedeelte van de medicijnen.Geen scheermesjes, schaartjes e.d. Je moet min.2 uur van te voren aanwezig zijn,vanuit Ned. Maar ook vanuit Amerika.Je kunt Online incheqen en boarding pass uitprinten thuis.Dit is je instapkaart.Je hoeft dan alleen nog maar je bagage af te geven.Wel even navragen of je bagage wordt doorgelabeld of dat wij zelf in Londen voor de koffers moeten zorgen.
Heb je tijdens de vlucht medicijnen nodig, moet je een recept of doktersverklaring kunnen laten zien.Gelukkig heb ik 2 brieven meegekregen van huisarts waar het een en ander in vermeld staat. Eentje voor in mijn handbagage en de ander in de camper bij de medicijnen die ik voor 1 jaar lang meegekregen heb.Geweldig.

Ja Boyke, ons hondje, hij kan niet mee, komt teveel bij kijken.Gelukkig wordt er nu ook weer goed voor hem gezorgd.Geweldig Petra en ook Lambert, 1 jaar is lang hoor! Maar hij is gemakkelijk en lief. Ja,jullie ook hoor!.

Ons huis wordt door ons petekind bewoond. Wendy amuseer je.

Afscheid nemen. Dit hebben we bijna 3/4 jaar lang gedaan. Enkele wil ik toch even melden:                                                                                                     Week-end eind mei 2010: Callantsoog, handicamp, hartverwarmend kleine 100 mensen, een grote familie, werd op de film vastgelegd door Eb en Thera.               Dec 2010 Biggekerken:met vuurwerk en de Nieuw-Jaarsduik in zee. Ik niet hoor. Brrrr                                                                                                             Feb. 2011: Zonnebloemmiddag, een gezellig samenzijn van vele dorpen bijeen. Een zaal vol.Niets vermoedend werd ook ik in het middelpunt gezet. Er werd o.a.een lied gezongen de Troubadour van Lenny Kuhr.Te bedenken dat ik vroeger bij haar op de koffie ben geweest.Wat een toeval.Grandioos.                             Feb. 2011: gezellig samenzijn met vrienden. Wat ook gemengde gevoelens met zich meebracht. Nellie je weet het, we denken je.                                                  Maart 2011: afscheid nemen in Voorschoten. Ester en Geert  wat een fantastische dag!                                                                                                           Maart 2011: feestavond bijgewoond bij vd Munckhof.De uitnodiging werd bij ons met een Amerikaans tintje gedaan. Samen zijn van 700 mensen.Wij werden opgehaald en op de uitnodiging stond: Jan Hoedemaekers 18.40 uur, 2 personen ONBOARDING! Laatste song wat er door het orkestje werd gezongen: Geniet van het Leven! Voor ons een heel speciale betekenis. Hoe is het mogelijk! “Het komt zoals het komt".                                                                                                  Op 27 maart met directe familie een gezellige middag doorgebracht. Wat was het gezellig! Mark heel erg fijn dat je erbij kon zijn en dat je net op tijd terug was uit Japan en dat je Korea even afgezegd hebt om toch bij ons afscheidsfeest aanwezig te kunnen zijn. Heel erg lief. Werden ook door Jo en Heriga en Martijn nog even in de watten gelegd en daarna was het toch afscheid nemen. Ja, Ja. het hoort er allemaal bij. Vele vrienden en kennissen en buren die toch nog even goededag kwamen zeggen. Op straat in Blitterswijck in de winkels in Wanssum en Venray overal werd toch wel even bij stil gestaan. Wat leuk dat zo veel mensen met je meedenken en mee leven.Bedankt voor alle mooie kaarten en mailtjes en cadeau’s. HARTVERWARMEND. Caroline wenst ons alvast:Fijne Paasdagen,Fijne Kerstdagen en een Gelukkig Nieuwjaar en tot 2012 HiHi.Raar he.

Midden maart werd de tuin ook nog eens goed onderhanden genomen.Dit was echt wel nodig.                                                                                                     Ook kreeg het huis van binnen nog een goede schoonmaakbeurt.Kasten werden door gespit.

Vrijdag 25-3 was voor Jan de laatste werkdag voor dit jaar.Ook van klanten geweldige mooie reacties. Super! Van de directie en medewerkers werd een prachtig bloemstuk aangereikt,met de woorden bedankt voor je inzet,geniet met volle teugen en wij zeggen tot volgend jaar.                                                       De laatste week nog even dit regelen,dan nog even dat. Je kent het wel. Blijkt bij het schorsen van het kenteken je dit niet voor de toekomst kunt doen. Je moet het persoonlijk doen en het gaat meteen van kracht. Voor 2 auto’s hebben we het meteen gedaan en eentje doen we de zaterdag, op het laatste moment. Dan mogen we echt niet meer rijden. Kosten E95.                                                                   De laatste dagen werd nog even alles goed doorgesproken betreffende Boyke,hij is getrimd en jaarlijks spuitje gehad. Ieder weet dat we 1 jaar weg zijn en men weet wat te doen in geval van nood. Ook nog alle drie even naar de kapper.De kleinste was het duurste.

En dan is het ineens zaterdag 2 april.Nog een laatste hand aan de webblog, wat nog wat problemen opleverde. Dank je Herman voor alles! Wat een stralende dag 23 graden. Alles bloeit en groeit buiten. De vogeltjes gaan hun nestjes bouwen. En wij gaan morgen ons “nestje” verlaten.

1. B@er:
    2 april 2011
    Hallo Truus en Jan,

vanuit het zonnige Blerick wens ik jullie het aller beste en veel plezier zonder noemenswaardige problemen een steen goede vakantie en daat mag uitkomen wat jullie ervan verwachten.

groetjes
  2. Jan, Marjolijn en Iris:
    3 april 2011
    Na alle voorbereidingen zijn jullie nu echt onderweg, wat spannend!
    Lekker dat jullie nog hebben kunnen genieten van een dagje zon, hoop dat jullie die daar nog veel tegenkomen.

Groetjes Marjolijn en de rest van de bende:-)
  3. Jan en Ria Pluk:
    Hoi vakantiegangers,
    Eindelijk is het dan zover. Ik kan me zo voorstellen dat het toch nog behoorlijk stresserig was voordat jullie écht weg waren. Maar nu kunnen jullie volop gaan genieten. Hier hebben jullie zo lang naar uitgezien en naar toe gewerkt. Ik hoop dat het heel fijn en onvergetelijk wordt. Ik zal jullie blijven volgen.
    Groetjes uit Prinsenbeek.
  4. Wiel en Mariet van Rens:
    Hallo Jan en Truus,

Wij wensen jullie een onvergetelijke reis.
    Geniet met volle teugen.

Groetjes, Wiel en Mariet.
    Knuffel van Frank.
  5. Fons:
    Hoi Jan en Truus,
    Vanochtend, 3 april, hebben we genoten van jullie blije smoeltjes bij het inchecken op Schiphol. Geweldig, wat een reis die jullie gaan maken, vandaag het vertrek. Echt uitzonderlijk! We wensen jullie heel, heel veel geneugten in het andere continent: Noord Amerika.
    Liefs
  6. caroline:
    Hoi,

Ik wil jullie niet teleurstellen maar de eerste dag is alweer voorbij hihi
    Maak er wat moois van!

gr vanuit een zonnig weesp
  7. caroline:
    Hoi,

Ik wil jullie niet teleurstellen maar de eerste dag is alweer voorbij. hihi
    Maak er wat moois van
    gr vanuit een zonnig Weesp
  8. Piet en Diny:
    4 april 2011
    Hallo ,Jan en truus wij hopen da je heel erg zal genieten van de reis (voor ons ditjaar geen grote reis wij zijn in mei 50 jaar getroud) Maar ik ben erg benieuwd naar jullie avontuur groetje van uit het zonnig Helmond
  9. Erica:
    4 april 2011
    Zondagmorgen heb ik het stuk op de webblog van jullie gelezen. Ik vond het erg leuk, en heb ook aan jullie gedacht onder het reizen. Ik hoop dat jullie een goede reis hebben gehad zonder problemen. Nu mogen jullie van een lange vankantie gaan genieten, na alle voorbereidingen. Ik wens jullie een fijne en goede tijd toe in Amerika.

P.s nog bedankt voor de mooie en leuke kaart die je me hebt gestuurd. Ik vond het heel erg leuk dat je me deze nog even had gestuurd. Terwijl jullie volop in de laatste voorbereidingen zaten voor jullie vakantie. Geniet van jullie lange vakantie.

Groetjes Erica