Charleston

16 april 2017 - Charleston, South Carolina, Verenigde Staten

We komen weer in een andere staat aan South Carolina. Het was de 1ste staat die zich van de Unie afscheidde in 1860 en die al met het Zuiden vereenzelvigd werd. Van Highlands to Island, zo gevarieerd is het landschap.

We gaan eerst bij het Visitor Center in Beaufort aan. Beaufort is een havenstad. Vroeger indigo- en rijstproductie. Nu leeft de kleine stad van de nabijgelegen luchtmachtbasis, de visvangst, toerisme die de rustige charme van het plaatsje en de gunstige ligging aan de zee waarderen. Heeft bezienswaardige villa’s die aan het wad liggen omgeven door oude bomen en prachtige tuinen.Het is wederom een stralende dag, dus we besluiten nadat we prachtige villa’s hebben gezien om aan de waterkant te gaan zitten. Als we aankomen staat de rivier nog hoog en later op de dag is er niet zo veel water meer. Hier heb ik vanmorgen nog een dolfijn zien zwemmen. Hij sprong omhoog uit het water. Het blijft prachtig om het te zien. ’s Avonds blijkt dat we heel veel kleine zwarte vliegjes in de camper hebben gekregen en dat was minder fijn.

De volgende dag bekijken we Charleston, telt 80.000 inwoners. Werd gesticht in 1670. Ligt rond een mooie riviermonding in het zuiden en heeft een schitterende villa architectuur en telt meer dan 2000 gerestaureerde gebouwen. Vroeger heette de stad Little London, ook nu is de Engelse invloed alom aanwezig. Een gedeelte vind ik minder maar dat komt door de straatjes die met kinderkopjes voorzien zijn, hier kan ik niet lopen met de rollator. Steeds weer vormen het wilde en het gecultiveerde, uitbundigheid en intogenheid een harmonieuze eenheid. Veel historische huizen hebben een prachtige tuin opzij liggen met beelden en fonteinen, palmbomen, buxussen en bloeiende bloemen. Het basistype van de herenhuizen, het single house, komt niet meteen aan de straatkant uit, maar aan de zijkant, aan de eigen tuin die met het huis verbonden is door een piazza, hierdoor krijg je meer privacy. De grondbelasting werd vroeger niet berekend op basis van de oppervlakten van een stuk grond, maar van de breedte die aan de straatkant had. Dus smal en in de diepte te bouwen was voordeliger. Het is erg druk in downtown. Paardenkoetjes zijn er in grote getale aanwezig. Moeilijk om een parkeerplek voor de camper te vinden, maar er was een invalidenparkeerplaats bij de Batterie die nog vrij was. We hebben een stukje door de White Point Gardens, de zgn. groene punt van de stad gelopen. Daarna door kleine straatjes langs prachtige woningen met mooie tuinen. Je kunt foto’s aan het maken blijven, maar deze keer beperken we ons. Het is een romantische stad.

Daarna zijn we doorgereden naar Folley Beach en hier hebben we van de zon genoten.

De volgende dagen hebben we fiets/scootmobieltochten gemaakt over Palm - en Sulvians Island. Op een strand bij Thompson Park was het verboden om te zwemmen, het was erg gevaarlijk, stonden hoge boetes op. Zijn blauwe krabben te vinden. We zien dolfijnen zwemmen. Prachtige villa’s staan er, een nog groter dan het andere. Veel palmen en bloeiende bloemen. Ook kleurrijke vogels te zien.

Per toeval komen we uit  bij Fort Moultrie op Sullivans Island. Om de stad Charlestown te verdedigen werden er forten aangelegd. Op 28-6-1776 werd het Fort door 9 Britse oorlogschepen aangevallen. Het kent een hele lange geschiedenis. Laat ik er nu maar niet verder op ingaan. Met scootmobiel kon ik gewoon naar binnen en zelfs in verschillende gangen heb ik kunnen rijden. Op binnenplaats met zijn vele kanonnen. Er omheen bloeiden veel lila achtige bloemen. Het is goed toeven hier onder de stralende zon.

Inmiddels heb ik een zeer heftige reactie gehad op steken van kleine black fly’s. Toch maar weer een Urgent Care opzoeken? Maar gelukkig gaat het weer de goede kant op, dankzij mijn camperapotheek. Bij temperaturen van 28 graden ga ik gekleed met lange mouwen om mezelf te beschermen.

’s Avonds overnachten we wederom bij Walmart en we komen een ander Nederlands stel Sjaak en Wilma tegen die ook aan het rondtrekken zijn met eigen camper. Jammer dat ze al wat troubels meegemaakt hebben. Ze kennen zelfs onze vrienden in Biggekerke. Hoe klein is de wereld! De volgende dag hebben we bij een van de zes rivier genoten die rondom Georgetown stromen. Het is 1ste Paasdag en het lijkt wel uitgestorven. We lopen bijna als enigste door downtown. Een tijd lang was het de belangrijkste rijsteeltgebied. Kent ook mooie antebellumhuizen.

We krijgen een prachtig filmpje doorgestuurd vanuit Wanssum, opa en oma met kids en kleinkinderen zijn paaseieren in de tuin aan het zoeken. Wat is dat geweldig. De volgende keer hopen we weer van de partij te zijn.

1. Jack en Elly:
    22 april 2017
    Jullie zullen nu telkens die kleine stekertjes tegenkomen. PLEASE koop OFF (" Deep Woods Off"). Dit houdt het ongedierte bij je weg. Je kunt het bij elke drugstore , Walmart of supermarket krijgen. Het is een hoge groene bus. Als de steekjes bloeden dan zijn het black flies. Als ze bultjes maken en jeuken dan zijn het gnats or midges. Erg jeukend, net zo als muggen. Deep Woods Off houdt ze bij je weg.
    Leuke newsletters telkens weer!!! Blijf gezond... anders moet je maar weer bij ons komen!!
  2. Christa Bonfert:
    22 april 2017
    Ihr Lieben!Wir waren so gerne in all diesen Orten in den Südstaaten. Den“ante bellum trail“ hatten wir am Anfang, vor Minas Geburt geplant. Ich wünsche Euch wunderschöne Tage.
    Ich starte bald zu einer zehntägigen Wanderreise nach Korsika.
    Alles Liebe von Christa.
  3. Carla Hoedemaekers:
    23 april 2017
    Hopelijk helpt er een middeltje tegen de lastige stekertjes. Met 28 graden lange mouwen is ook niet altijd fijn. Succes ermee!
    Jan en Truus blijf nog lekker genieten in de laatste weken.
    Groetjes uit Kessel.