Louisiana

7 maart 2017 - Crowley, Verenigde Staten

Het tropische land van de Bayou country heeft vlakke graslanden en moerassen. Het laatste stukje van Texas zijn we langs Sabine Pas gereden door het Nationale Wildelife Refuge en hebben aan het strand in Holly Beach overnacht.

Onderweg eerst langs koeien met kalfjes die tussen het riet lagen en vervolgens langs de Golf. We zien een kerk op palen. Het is hier erg rustig. We lopen bijna als enigste over het strand. Lekker uitwaaien. Hier liggen ook andere schelpen, maar meestal gebroken. We zien dat het weer nu toch om gaat slaan. Een ander camperaar komt langs ons staan en we maken een praatje. Het blijkt een alleenstaande vrouw te zijn rond 70 jaar van Italiaanse afkomst en ze is nu al 8 jaar onderweg! Via Afrika naar Zuid Amerika en nu Noord-Amerika en Canada. We dachten ze komt langs ons staan om te slapen, maar ze rijdt weer weg. We doen spelletjes, het is nu flink afgekoeld. Ineens komt een man uit Minnesota die 600 meter verder staat ook een praatje maken. Jim en Nancy zijn nu 1 ½ maand onderweg. Ze gaan ook vaker naar Spanje op vacantie. Nancy is Spaanse lerares. Jim brouwt zelf bier. Komt een flesje brengen, niet zijn eigen bier, maar het moet gezegd worden het Bayou Teche biere Acadie is heerlijk. PROOST.

De volgende morgen regent het. Jammer, we staan aan zee, maar nu kan ik weer eens alles bijwerken. Als ik uit het raam kijk zie ik de bruine pelikanen meedeinen op de witte schuimkoppen van het water. Er zit toch veel vis. Na de middag wordt het droog en we gaan een wandeling maken op zoek naar hoorntjes schelpen. Jim en Nancy komen ook een luchtje scheppen en we maken er een gezellige middag van. Nog tips uitgewisseld. Jim doet ook jagen en we krijgen hertenbief aangeboden. Daar zegt Jan geen nee tegen. De uren vliegen voorbij. Natuurlijk nog even een foto genomen en e-mails uitgewisseld. We hebben spulletjes o.a. AAA book en ander foldermateriaal afgegeven. Hopelijk kunnen ze er veel uit halen.

De volgende morgen hebben we wederom een strandwandeling gemaakt. Er zijn veel dingen aangespoeld. Besloten om verder te rijden. Holly Beach is voor de 2de keer helemaal opnieuw opgebouwd, was door hurricane in 1957 en 2005 verwoest. Nu staan er veel vakantiewoningen op palen en plekken die gereserveerd zijn voor campers/caravans met een dak boven hun hoofd waar ze verblijven. Liedjesschrijver Bobby Charles heeft hier gewoond, bekend “See you later alligator”.

We volgen de Creole Nature Trail en komen langs Sabine Nationale Wildlife Refuge. Hier maken we een mooie wandeling over een rolstoelvriendelijk pad door de Wetlands. We zien een kleine alligator. Ze hebben een gecontroleerd vuur pas gedaan, je ziet en je ruikt het. We zijn net terug bij de camper en er vallen een paar druppeltjes. Stukje verder hebben we de Blue Goose Trail gedaan naar het Calcasieu Lake, maar we vonden deze minder mooi als de andere.

We rijden langs kanaaltjes die omgeven zijn door riet naar Sulphur. De bermen zijn rood-geel gekleurd met Indian Blanket.  Hier hebben we het Brimstone/Henning Cultural Center bezocht. Het is gevestigd in het voormalige treinstation. Via display’s wordt het een en ander uitgelegd. Zwavel is een glinsterend geel mineraal. En het komt op de 10de plaats van het meest voorkomende element. Je vindt het in vulkanische gebieden en warm waterbronnen. In 1867 heeft een geologist zwavel ontdekt. Zwavelmijnen zijn tot begin de jaren 1920 actief geweest. Er langs was een kunstgalerij te zien die a.s. zaterdag geopend werd, maar we mochten al een kijkje komen nemen.

De volgende dag was Lake Charles aan de beurt. Bij Visitor Center informatie ingewonnen en gebruik gemaakt van internet. Af en toe valt er een bui. Lekkere koffie. In 1910 is in Lake Charles een grote brand geweest en heeft 109 gebouwen waaronder winkels, kerken, overheidsgebouwen en huizen gedurende 4 uur totaal verwoest. Daarna is het weer gedeeltelijk herbouwd. Langs het meer is een Vietnam monument, met helikopter, tank en afweergeschut welke in de oorlog gebruikt zijn. Denk nu aan Jim die daar gediend heeft. Een oud 1832 Bilbo kerkhof ligt er troosteloos bij met een groot Jezus standbeeld van 7 meter, welke in 2000 geplaatst is. Het is wisselvallig weer en we besluiten om een museum te bezoeken. We gaan naar het mooie gebouw de Historische City Hall. Nu is het een Art en Cultuurcentrum. Oorspronkelijk gebouwd in 1903 en werd herbouwd in 1911 in Italiaanse stijl met zijn mooie rode dak, sterk in contrast met het daar tegenover gelegen Courthouse, welke een groen koepeldak heeft. Heeft 90 jaar dienst gedaan als stadhuis tot 2004.  Er was een kleurrijke expositie te zien van D. Paul met schilderijen. De 2de verdieping waren hele kleine schetsen uit 1600 te zien van Rembrandt van Rijn. Met een vergrootglas kon je zien hoe gedetailleerd het was. Wat een meesterwerk. En de bovenste verdieping waren prachtige foto’s te zien National Geographic: Rarely seen, photographs of the extraordinary. Waaronder Mono Lake en Yellowstone NP. Stephen Alvarez schreef: to make the unknow know. Here are places, objects, life and moments from the camera artist and exployers new way to see the world. Het is ware kunst. . Vervolgens hebben we aan het grote meer gestaan in het park en keken uit op de grote brug waar we over heen gereden zijn.

1. Bram en Trienke:
    12 maart 2017
    Volgens ons heeft Jan zijn oog laten vallen op die grote caravan met uitschuifbare wanden? Dan heb je wel de ruimte en kan je al die souvenirs opbergen.
  2. Ireen Brooks:
    17 maart 2017
    Wat een wonderbaarlijke onderneming. Veel plezier en kennis oplopen!