Edenton

26 april 2017 - Edenton, Verenigde Staten

De volgende dag was het ineens 10 graden koeler, 20 graden is het nu, wat een verschil en af en toe regent het. We vinden het niet erg. Tijd voor de grote was te doen en de camper krijgt van binnen een poetsbeurt. Zelfs Jan zijn haar wordt gekortwiekt.

Daarna volgt er een hele dag en nacht regen. We merken nu pas wat voor bofkonten we zijn ook aangaande het weer. Zo’n goed weer gehad onderweg!

In Havelock was bij het toeristenbureau een tentoonstelling te zien van modellen van vliegtuigen. Op 17-12-1903 probeerde 2 fietshandelaren Orville en Wilbur Wright hun eigenaardige vliegmachine uit in de nabij gelegen duinen.

Vervolgens zijn we doorgereden naar New Bern, telt 30.000 inwoners. Is in 1710 door de Zwitserse en Duitse kolonisten gesticht. In 1751 werd hier de 1ste krant geprint.  In 1898 is door Caleb Bradham de Pepsi Cola geïntroduceerd! Er is een soda fontein in het centrum te zien. Tijdens de rondwandeling, met regenjas en paraplu gewapent, die we nodig hadden, hebben we het centrum verkend. Beschilderde beren, mooie gebouwen, veel kerken waaronder First Presbyterian church. We kregen een rondleiding aangeboden. Bleek dat in deze kerk zowel katholieken en protestanten terecht konden. Via de River Walk zijn we terug naar de camper gelopen. Het leek wel of de rivier over het wandelpad stroomde, zo hard regende het. Onderweg hebben we geschuilt in een cafeetje met een lekkere cappuccinno.

Door naar Washington, gelegen in North Carolina. We hebben downtown bekeken met zijn oude winkelpanden.En aan het haventje hebben we de camper geparkeerd. Mijn rollator was weer aan een reparatiebeurt toe, dus Jan heeft lagertje vernieuwd en de remmen bijgesteld. Ondertussen veel aantaal gehad van mensen. Uitnodiging van Hans gekregen. Een man die in Scheveningen geboren is en al vele jaren door de Caribien heeft gevaren en nu hier terecht gekomen is. Heeft een jamfabriek in Massuchuttes gehad die nu overgegaan is naar zijn kinderen. Hij ligt hier met zijn schip “Swan”in de haven waar hij het goed naar zijn zin heeft.

We hadden net van te voren een minder leuke aanvaring gehad met een grote Amerikaan die zijn auto achter uitzette en opzettelijk tegen onze voorkant aanbotste. Wij stonden met de voorkant net iets over de streep. Hans verteld dat ze vannacht een hele slecht nacht gehad hadden i.v.m. de regen en hoogwater. De man was waarschijnlijk gefrustreerd geweest. Gelukkig is er verder niets gebeurd.

Daarna hebben we nog lekker aan de rivier gestaan en naar de Canadese ganzen met jonkies gekeken totdat het weer ineens helemaal omsloeg. Na ½ uurtje was de storm weer geluwd en konden we weer lekker weer naar buiten.

De volgende dag zijn we naar het Estuarium gereden. Hier kon je goed zien wat er gebeurd in woord en beeld als zoet en zout water bij elkaar komen. We hebben dit al op meerdere plaatsen gezien, maar het mooiste hier was dat we een gratis pontoon boattocht aangeboden kregen van 1 ½ uur lang. En dat was zeker de moeite waard. Daarna bij de “baby’s” van de Goose aan de waterkant gezeten en heeft Jan even mijn voet onder handen genomen.

Binnendoor naar Edenton gereden. Prachtige blauwe korenbloemen en rode klaprozenvelden zien we liggen. WAUW! Ook vele gebouwen die verlaten zijn en op instorten staan. In Edenton staan mooie huizen gelegen aan het water. We hebben het in 1886 Roanoke River Lighthouse aan de buitenkant bekeken. Het Cupola House in 1758 gebouwd heeft een mooie kleine tuin. Een ommetje gemaakt door de hoofdstraat met oude winkelpanden. St. Paul’s church met o.a. graven van 3 gouveneurs. Mooie oude zerken. Het is best een leuk knus plaatsje, alleen ook nu weer er is bijna niets te doen.

Daarna verder over de rustige weg naar Elisabeth City. In Elisaberh City stroomt de Pasquotank River. De Dismal Swamp Canal verbindt de Elisabeth River in Virgina met deze rivier. Kanaal is in 1790 ontstaan. We hebben het museum van Albemarle bekeken. Via display’s kon je veel lezen over vroeger en hoe het nu was. Ook veel attributen waren er te zien. Trouwjurken van vroeger en nu. Buiten stonden 3 politieauto’s die het zeer rustige verkeer regelde, aangezien er schoolbussen met kinderen waren die dit museum ook gingen bekijken. Zeker de moeite waard. Het was zo warm dat we besloten hebben om een pauze in te lassen en ja aan de waterkant. Je ziet hier goed dat het flink geregend heeft. Daarna verder gereden naar de Dismal Swamp en hier hebben we een scootmbiel/fietstocht gemaakt langs het kanaal. Tig eekhoorntjes renden voorbij. Daarna hebben we een boardwalk door de swamp gemaakt en nog een ree gezien. Er zitten ook beren hier.

P.s. Wat leuk dat we zo'n positieve berichten krijgen uit ons mooi dorpje.                 Christa veel wandelplezier.                                                                                   Dick en Tita geniet van de prachtige reis die jullie gaan maken in USA en Canada.   Piet en Mariet een hele fijne vakantie toegewenst.

1. Henni and Hans:
    29 april 2017
    We have so enjoyed your travelling experiences! And sure love how you two get such a kick out of the little things in life. Happy travelling as you get closer to the end!
  2. Wilma Runia:
    29 april 2017
    Ik geniet zo van jullie reis verhalen. Wat beschrijven jullie alles zo mooi.
  3. Carla Hoedemaekers:
    29 april 2017
    Natuurlijk boffen jullie met zoveel zonuren tijdens jullie reis door Amerika. Zo te zien heeft het wel erg hard geregend als Hans, een ervaren zeeman er wakker van heeft gelegen en verwacht dat die minder leuke gast tegen jullie camper aanbotste door frustratie hierdoor. Groetjes en tot ziens!
  4. Bram en Trienke:
    30 april 2017
    Dus jullie hebben niet zo'n mooie uitzetter wat het weer betreft.
    In dat huisje hebben jullie zeker niet overnacht, want volgens mij mag Jan daar wel even wat aan klussen.
  5. Cor en Tiny Dirkx:
    30 april 2017
    Het wordt een heel dik boek. Wat maken jullie allemaal mee en wat beschrijf je het allemaal zo uitgebreid. Heerlijk om naderhand alles nog eens goed te lezen en dan thuis nog eens allemaal beleven.
    Veel plezier nog verder.
  6. Annette en Richard:
    30 april 2017
    Wat een land van uitersten zeg!!
    Gr. Annette en Richard Hogenboom en de mannen