Pacific RIM

16 augustus 2016 - Skagway, Alaska, Verenigde Staten

Het is een smalle strook van 180 km van rotskusten, zandstranden, eilanden en regenwouden tussen Port Renfrew en Tofino. Het park omvat 3 gebieden: West Coast Trails, Broken Groups Islands, die in een lange sliert van 130 km langs de westkust liggen en Long Beach. Het staat bekend om zijn meer dan 20 soorten walvissen, die wij dus niet gezien hebben. Ieder jaar trekken zo’n 17.000 grijze walvissen van de rijke visgronden van de Noordelijke IJszee naar de kust van Mexico om te paren. Dus daar zijn ze naar toe!

Maar we hebben vandaag een route gemaakt van 300 km via Ucluelet naar Tofino en weer terug naar Port Alberni. We hebben een goede dag uitgekozen, want 8 maanden per jaar valt hier veel regen, het is een regenwoud klimaat. Het is een slingerende weg met borden langs de kant van de weg, als je meer dan 5 auto’s achter je hebt moet je naar de pullout gaan. Je kunt en mag op vele plaatsen niet inhalen op deze weg. Ook een signaalbord: don’t stop for wildlife! Onderweg zien we rotsbrokken in een riviertje liggen en mensen klauteren, en springen ervan af het water in.

Ucluelet is de plek waar het regenwoud de zee ontmoet. We hebben bij de vuurtoren een stukje van de Wild Pacifi Trail gemaakt, ik maar een klein stukje, met prachtige vergezichten. Heb nog 2 zeehonden gezien.Een stukje verder wilden we de Bog trail volgen, dit is een rolstoelvriendelijk boardwalk, echter verboden om campers te parkeren en langs de weg kan het niet. Jammer. Het zonnetje schijnt lekker, dat we besluiten om bij Long Beach even aan de Pacific zee te gaan zitten. Je moet er met een rolstoel kunnen komen, maar doordat er veel boomstammen op het strand liggen, voor mij niet toegankelijk. We hebben het op verschillende plaatsen geprobeerd. Maar ben op mijn rollator gaan zitten en heb genoten van de zilte lucht en in de verte zie ik surfers die proberen om de beste golf te pakken te krijgen.

Op een andere plek, ook aan de zee,  werden we ineens aangesproken in het Nederlands. Elly en Jac uit Edmington, al 52 jaar woonachtend hier in Canada. Ze hebben ons heel veel nutttige informatie gegeven ook over Amerika, waar we heel dankbaar voor zijn. En we zijn uitgenodigd bij hun 2e huis in Phoenix. Later zagen we dat ze hun camper voor de onze hadden geparkeerd en het bordje “Netherlands, Ik zal handhaven”op de camper hadden staan.

Daarna door naar Tofino, gezellig, knus plaatsje. Van hieruit kun je walvisboottocht maken. Maar hier kwamen we weer een ander Nederlands stel tegen uit Dongen, Noord-Brabant. Ze maakten een trip van 5 weken door USA en Canada. Ook zij hebben schitterende dingen beleefd. Geweldig om hun verhalen te horen. Inmiddels vliegen wel de uren om. Nog even op de pier een foto genomen van het einde van de TCH, de Trans Canada Hihgway begint in New Foundland, en nog de laatste zonnestralen opgevangen. We zien de nevel al over Tofino neerdalen. Besloten om terug te rijden over de bochtige weg, en ze zijn zoals op de heenweg nog steeds met wegwerkzaamheden bezig.

De volgende dag hebben we de boedistische tempel bezocht, met gekleurde vlaggen werden we welkom geheten. Jammer dat de maintempel gesloten was, maar de kleine boedha hebben we toch kunnen zien. De tuin zijn ze aan het opknappen. In Parksville hebben we de hele middag doorgebracht bij het Community  Park aan de beach. Schitterend weer. Er is volop bedrijvigheid. Hondjes die met hun baasjes zwemmen in het water. Vliegeren. Een moeder is haar baby wandelend in het water aan het zogen!

1. Wilbert & Mariëtte:
    16 augustus 2016
    Jan & Truus, Wat een geweldige avonturen. Leuk dat jullie soms ook nog Nederlanders ontmoeten.
    Groetjes,

Wilbert & Mariëtte
  2. Fons:
    16 augustus 2016
    Je maakt wat mee, wat een avonturen en wat een fijne ontmoetingen en ervaringen doen jullie op, ga zo door, ga zo door :)
  3. Maria:
    16 augustus 2016
    Hoi Die Hollanders zijn toch ook overal te vinden......! Je kunt het zo gek niet bedenken of je komt ze tegen. Wel leuk natuurlijk!
    En inderdaad wat een avonturen beleven jullie! Gaaf!
  4. Daniel:
    17 augustus 2016
    Geweldig, geniet van je reis, blijft leuk meelezen!
    Gr. Marjon en Niël
  5. Carla Hoedemaekers:
    17 augustus 2016
    Wat een prachtige en vrolijk gekleurde foto's!
    Leuk, om nog af toe Nederlands te kunnen praten en gastvrije mensen te ontmoeten. Geniet ervan.