Capitol Reef NP

7 september 2016 - Hanksville, Utah, Verenigde Staten

We zijn via een prachtige weg binnendoor gereden naar het Capitol Reef NP. Miljoenen jaren geleden is een grote plooi in de aardkorst van 100den km lang ontstaan. Dezelfde kracht vormde later het Colorado plateau. Deze plooi wordt de Waterpocket Fold genoemd. Hierdoor worden de kleurrijke rotsen, massieve blokken, canyons en bogen beschermd. Eerst een bezoekje gebracht aan het Visitor Center. Daarna hebben we de 20 km lange Scenic Drive gevold die eindigde in een gravelweg naar de Capitol George trail. Het laatste stuk van de weg kronkelt over de bodem van de indrukwekkende Capitol Gorge. Links en rechts dringen de gepolijste wanden dichter naar elkaar toe, rijzen de beklemmende, overhangende rotsen hoger en hoger naar de hemel. Loodrechte strepen lopen als marmeraders van de rotsen naar beneden op de plekken waar al eeuwenlang het regenwater omlaag sijbelt. Bizarre gaten, overblijfselen van overstromingen, staren uit het kale gesteente Wat een fantastische aanblik van de gekleurde rotsformaties.Het is ongelooflijk. Veel vastgelegd. Vond het een  spannende trip. Oppassen als je een tegenligger tegen kwam, want de weg is niet breed. Daarna dezelfde weg terug naar Hwy 24.

Stukje verder hebben we de petrogliefen bewonderd die door de Hopi en Zuni indianen hierin gekrast hebben. We dachten dat dit het was, maar nee hoor. Nog vele mijlen kregen we adembenemende uitzichten te zien. Dieprode leisteen en gladde, gele stenen zijn geërodeerd tot imposante kastelen en kantelen We hebben tot 2 x een pilotcar gevolgd i.v.m. wegwerkzaamheden. Leuk gebabbeld met verkeersbegeleider. We hebben het park bezocht en vonden het zeer boeiend bij temperaturen rond 25 graden. Een ideale temperatuur om mooie plaatsjes te kunnen schieten. Er zijn trails die je kunt lopen, maar dat hebben we niet gedaan.

In het kleine dorpje Hanksville hebben we een mooie houten watermolen gezien. Kunstvoorwerken staan langs de kant van de weg opgesteld. De volgende dag was Goblin Valey State Park aan de beurt. Via Hwy 24 en een mooie verharde zijweg kwamen we uit bij het park. Wind en water hebben ook hier fantastische en unieke creaties uit de rotsen tevoorschijn getoverd. Daarna weer een stukje terug gereden en naar het volgende hoogtepunt. We volgen de Bicentennial Scenic Byway naar de Glen Canyon. Je hoef maar een bocht te nemen en het is weer een ander landschap. Wauw, zeg ik heel vaak. Het is niet te geloven. Zo indrukwekkend. Rotsformaties in verschillende kleuren en vormen. Het blijft maar doorgaan. Inmiddels hebben we weer temperaturen boven de 25 graden bereikt. Als we iets gaan bekijken worden we nog steeds aangesproken door de mensen. Zo ook door Ron, hij woont in New Mexico en werkt voor de Federale Regering. Komt oorspronkelijk uit Oirsbeek, hij praat nog heel goed Brabants. Leuk om even gebabbeld en kennis gemaak te hebben. We hebben op een mooie plek aan de Colorado River gestaan om bij te tanken. Prachtige vergezichten en we hebben de zon onder zien gaan met uitzicht op de canyon. Tevens hier geslapen. Denk nu aan films, hoe het hier geweest moet zijn met al die indianen op paarden hoog op de rotsen en uitkijkend in de kloof waar dieren of postkoetsen gereden hebben. Wat een landschap.

1. Ron:
    13 september 2016
    Was inderdaad leuk om kennis te maken. In October ga ik waarschijnlijk naar Zion, Bryce en omstreken.
  2. Bram en Trienke:
    13 september 2016
    Zo zie je maar weer, waar de Nederlanders al niet heen trekken.
  3. Piet van Gerven:
    Wat een kleine wereld!!
  4. Jack en Elly:
    13 september 2016
    Als jullie bij Moab and Arches komen, proberen te kamperen op de Devel's Garden in het park , maar dat moet je waarschijnlijk wel reserveren. Probeer ook een nacht te staan in de canyon van de Colorado Rivier . Net ten noorden van Moab rijden naar het oosten. Wij vinden Goose Island erg mooi om te staan!
    En wij hopen dus inderdaad 15 oktober in Mesa (Phoenix) te zijn. Komen jullie langs?
  5. Bill Hunter:
    14 september 2016
    That is a beautiful area of the country. We really enjoyed the scenery when we visited and would love to go back. looks like you are still having a great time!
  6. Carla Hoedemaekers:
    16 september 2016
    Wat een waanzinnig mooie landschappen!!!!!!!