Campbell River

15 augustus 2016 - Duncan, Canada

De dagen erna hebben we heerlijk van het strandleven genoten en heb voor de 1ste keer mijn e reader tevoorschijn gehaald en ben een boek gaan lezen. Spannend! De partner van John Grisham. We zijn tot Campbell River gereden en daarna weer terug route 19A die langs de kust gaat.

Veel houtsnijwerk te zien. Als het eb is, zijn veel vogels op het strand aan het scharrelen. 2 reigers die elkaar met veel gekrijs achterna zitten. In Campbell River heb ik tegenover een begraafplaats van de First Nation gezien hoe men een totempaal aan het maken was. Achter de begraafplaats ligt de vissershaven. Deze plaats staat bekend om zijn zalmvisserij. Zalmtrek is 5x per jaar. Huwelijk en dood liggen dicht bij elkaar, een bijzonder natuurschouwspel. Ook zeehond en bald eagle kwamen voorbij.

Een schitterende scootmobieltocht gemaakt langs het water. Een monument: Liberation of the Netherlands, Thank You Canada,  1945-2005. Ook een kerkhofje ter nagedachtenis van ”vlinderkindjes”. Kwam onderweg Paul tegen met zijn hond, een mindervalide man die aan de Paralympic mee deed met tennissen. Ook een stel Nederlandse toeristen die met een busje rondreden, een stel kwam uit Eersel. Voor Jan erg leuk een show met Triump auto’s. Er was er zelfs eentje bij die helemaal aangepast was. Geweldig!

Daags erna hebben we de Elk Falls en Suspension Bridge bewonderd in het gelijknamige genoemd PP. Ook ligt hier BV Hydro’s John Hart Station waar ze elektriciteit winnen en 3 dammen zijn er te zien. Echter men gaat het allemaal veranderen en daardoor is dit gebied afgesloten. Er worden nieuwe tunnels gebouwd. Er zijn  3 “penstocks”, soort bovengrondse tunnels die ruim 3,5 diameter zijn en bijna 2 km van de dam naar de generation station lopen, deze zijn gemaakt van hout, afkomstig van de Douglas fir in 1947. Laatste stukje is van staal gemaakt. Er wordt elektriciteit geleverd aan 75.000 huishoudens. Het water in de “tunnel” stroomt 4 meter per seconde. Maar we lopen nu op een goed bewandelbaar pad door de bossen naar beneden. Het laatste stukje zijn trappen en dan kom je uit bij de  brug met waterval. Jan heeft alles vast gelegd. Terwijl ik boven zat te wachten kwamen mensen voorbij en eenieder had wel iets te vertellen en ze lieten me videobeelden zien. Schitterend. Er was ook een mooi uitzichtspunt.

Daarna terug gereden naar ons mooi plekje aan de Campbell River. Jan is een stukje gaan fietsen. Terwijl ik wat aan het lezen was krijsen de meeuwen om me heen. Ineens zie ik 8 bald eagles  boven me cirkelen. Wat een geweldig gezicht. Jammer dat mijn camera in de camper ligt. Twee ervan hebben uren de wacht gehouden hoog zittend op een paal. ’s Avonds zijn we naar onze slaapplek gereden bij Walmart. Elke avond krijgen we bezoek. Een stel, Suzanne, woont al 10 jaar hier en haar vriend ook afkomstig uit Duitsland woont nu 2 jaar hier. Samen gaan ze een toekomst opbouwen. We wensen hun veel geluk. Een echtpaar, 22 jaar woonachtig hier, doen aan housesitting. Ook zij hadden vele verhalen te vertellen en we hebben een delicatesse van deze streek gekregen, zalm! De dag er na zijn we terug gereden naar Parksville. Wat een weertje, en aan het strand heerlijk genoten en onze maaltijd bestond o.a. uit overheerlijke zalm.

Marion en Niël wij wensen jullie veel Beterschap. Denk aan jullie mooie reis die je gemaakt hebt!

1. Daniel:
    20 augustus 2016
    Dankjewel ! Zeker denken wij aan onze geweldige reis en blijven genieten van jullie heerlijke verhalen ! Groetjes Niël en Marjon.
  2. Bram en Trienke:
    21 augustus 2016
    Bedankt voor jullie mooie verhaal, ga zo door.
  3. Carla Hoedemaekers:
    21 augustus 2016
    Weer prachtige foto's, totempalen en houtsnijwerk. En de schitterende natuur met mooie vergezichten. De Amerikaanse zeearenden die bij je in de buurt verbleven. Leuk.
    Overal lieve mensen om je heen, super.