Washington DC

8 mei 2017 - Washington, District of Columbia, Verenigde Staten

Om 10.00 uur waren we in Downtown om de stad te gaan bezichtigen. Je gelooft het niet, maar zonder adres rijden we zo naar precies dezelfde plek waar we 7 jaar ook geparkeerd hebben. Hoe is het mogelijk! We staan in het hart van de stad waar de Mall ligt, een brede 3 m lange boulevard tussen het Capitool en het Monument Van Abraham Lincoln. Van hieruit hebben we rondje “standbeelden”gedaan. Maar deze keer met scootmobiel en fiets. En gelukkig was het droog, anders had het niet gekund. Wel frisjes in het begin. Maar goed aangekleed hoeft dat geen probleem te zijn. Eerst een groot stuk rondom het Tidal Basin wat we nog niet bekeken hadden. Op vele plaatsen staan kersenbomen. Jammer dat ze uitgebloeid zijn.

Eerst komen we langs Jefferson Memorial. Thomas Jefferson was de 3de president, hij heeft mee geholpen om the Declaration of Independence op te stellen en hij was de oprichter van de Universiteit van Virgina, tevens architect, boekenverzamelaar, diplomaat, muzikant en een philosoof. Hij heeft 2 termijnen uitgezeten. Het is een rond gebouw waarvoor heel veel trappen zijn, als voorbeeld werd the Pantheon in Rome genomen. Jan is naar boven gelopen en heeft een foto genomen van de 6 meter hoge bronzen standbeeld van Jefferson. De panelen rondom staan inscripties vermeld.

Daarna langs de andere toeristen door naar het Franklin Delano Rooselvelt Memorial. Dit ligt in West Potomac Park. Het is een groot eerbetoon aan de 32ste president. Van 1933 tot 1945, dus 12 jaar lang heeft hij het land vertegenwoordigd. Met rood graniete muren waar watervallen omlaag komen en tussendoor bloeiende planten en schaduwrijke bomen met inscripties in de muren. Is erg mooi om te zien. Uitgebeeld werd de economische crisis tijdens de Grote Depressie. Standbeelden van mannen die in de rij staan, honger in letterlijke en figuurlijke zin, voor de radio zitten, is er al iets nieuws? Een zittende Roosevelt met zijn hond Fala vind ik erg mooi om te zien. Ook the First Lady, Eleanor Roosevelt wordt geëerd vanwege het steunen van haar man en ze streed voor de Gelijke Rechten. Op het laatst zat hij in een rolstoel, maar bleef verder strijden.

Daarna kwamen we langs het Memorial van Martin Luther King Jr. Het ligt aan het Tidal Basin. Opgedragen 48ste verjaardag van the March on Washington voor Werk en Vrijheid. Een grote witte steen: Stone of Hope, 9 meter hoog, waarin hij afgebeeld is. Ook staan in de muren inscripties o.a. I have a dream! Boodschap: Gerechtigheid, Democratie, Hoop en Liefde.

Daarna raakte we door de massa elkaar kwijt maar onze felgekleurde regenjassen vallen wel op. Dus we gaan gezamenlijk weer verder met onze route.

In het DC War Memorial was een bruidceremonie gaande. Stukje verder Korean War Memorial. Vele soldaten in een bos die al vechtend verder lopen. Veel toersiten zijn onderweg. Ladingen bussen.

Het Lincoln Memorial ligt schitterend aan het uiteinde van het park. Van hieruit heb je een prachtig uitzicht op het Washington Monument en United States Capitol. Het bouwwerk stamt uit 1922  en is een eerbetoon aan de president die de Burgeroorlog leidde, de Federatie redde en de slaven bevrijdde. Zijn persoonlijk leven kende veel tragedies en teleurstelling. De Civil War brak uit. Hij is geboren in Kentucky in 1809. Het grote witte limestone gebouw, waar ook heel veel trappen naar boven gaan. Hier zie je een joekel van een zittende Abraham Lincoln uit marmer uitkijkend over de National Mall. Er staan 36 massieve Doric kolommen die de Staten in de Unie van toen vertegenwoordigde. Ervoor ligt een heel groot park waar mensen picknicken en relaxen. Er worden allerlei sporten beoefent op het gras.

Daarna verder naar het Vietnam Veterans Memorial. Om de mannen en vrouwen te eren die gediend hebben in de US Armed Forces in Vietnam. Een student van Yale Universiteit heeft een standbeeld gemaakt, een lange zwart gepolijste muur in V model met namen en gezichten van personen. Ervoor staan 3 gedienden.

Op een hoek staat nog een groot standbeeld van Albert Einstein. Door de Contitution Garden met Canadese ganzen en een meer. Ondertussen mijn scootmobielaccu om moeten wisselen. Wel erg snel. Maar dat komt dat ik heel vaak af moet remmen en langzaam weer verder kan rijden i.v.m. drukte.

Nu kwamen we op bekend terrein uit. Het National WW II  Memorial. Hier zijn we overal al een keer geweest. Maar natuurlijk willen we de hele Mall afgaan. Dit monument is ter ere van de 16 miljoen mannen en vrouwen die gevochten en de miljoenen mensen die ze gesteund hebben. Een ovaal meer met waterfonteinen waar 24 bronzen scenes zijn uitgebeeld. Aan de Noord en Zuidzijde zijn paviljoens die de Atlantic en de Pacific uitbeelden. Er omheen staan 56 granieten pilaren die het District Columbia, US States en territories vertegenwoordigden in die tijd. Er omheen staat een muur met gouden sterren ter verering van meer dan 400.000 Americans soldaten die gevallen zijn.

Het zonnetje komt door en de temperaturen vliegen omhoog. Lekker is dat. Nu gaan we een drukke weg over, er moet wel iemand op de knop van het voetgangerslicht drukken, anders staan we er nog heel lang. Het Washington Monument zie je bijna van alle kanten wel liggen. Mensen zijn hun vliegers in de stijl van de Amerikaanse vlag aan het oplaten.

Nu rijden we opzij en gaan langs de Ellipse, dit is een groot grasveld voor het Witte Huis waar de Kerstboom op staat naar het hek voor het Witte Huis. En natuurlijk willen ook wij op de foto. Maar heel moeilijk, daar het een drukte van jewelste is. En we weten als er Aziatische mensen komen dan is er geen doorkomen meer aan. Maar uiteindelijk is het toch gelukt. Het zaak je wordt wel heel goed in de gaten gehouden en er zijn verschillende hekken voordat je op het terrein kunt komen. Maar dit is voor ons verboden. Ja Trump, de vlag staat op het huis, dat wil zeggen dat je thuis bent. Of misschien ben je toch aan het golven in Florida?

Verder via de National Mall langs vele museums, we zagen dat er weer een nieuw gebouw bijgebouwd is. Eigenlijk moeten we een paar dagen langer hier blijven, want er zijn zoveel museums die je kunt gaan bekijken.

Langs grasvelden en vele eettentwagens door naar Capitol Hill. Het Capitool is de zetel van de beide huizen van het Congres waar de leden van het huis van afgevaardigden en de leden van de Senaat vergaderen. De hoeksteen werd op 18-9-1793 gelegd door George Washington. Het grote witte gebouw met koepel telt 540 kamers. Bovenop de koepel staat het bronzen standbeeld voor Vrijheid. Wie kent niet de beelden van de t.v.  Onder de koepel ligt de Rotunda, de centrale zaal, waar schilderijen historische gebeurtenissen afbeelden. In de Statuary zijn beelden van beroemde Amerikanen te zien. Op de 1ste verdieping hebben bijna alle presidenten gewoond. Aan de Oostzijde van Capitol Hill bevindt zich de majestueuze Supreme Court, de grootste bibliotheek ter wereld met een collectie van ca. 100 miljoen boeken. Daarna wilde ik eigenlijk nog een rondje maken aan de voorkant, maar Jan zegt we gaan terug. Maar goed ook. Want de accu stond bijna in het rood. Jan alles opgeborgen en ik ben een klein stukje gaan wandelen. We zagen dat het achterwiel van de camper niet voldoende lucht meer inzat. Jan met compressor weer bijgevuld. Oppassen geblazen en in de gaten blijven houden. Klein stukje met de rollator gelopen en op het grasveld was een soort sekte die op aparte muziekinstrumenten aan het spelen waren. Ze stonden in een ronde en de mensen maakte dans-vechtbewegingen telkens met 2 personen in de kring. Eigenlijk is er nog zoveel te zien. Het Arleton National Cemetery. Sinds de Burgeroorlog zijn soldaten en politici met bijzondere verdiensten hier begraven Bv De Onbekende Soldaat met permanente erewacht, John F Kennedy en zijn weduwe Jac Bouvier Onassis, ook Robert Kennedy ligt hier begraven. Daarna zijn we verder gereden. Wat een slecht wegdek.

De volgende morgen zagen we dat een band weer lucht kwijt was, dus een tirecentrum opgezocht. Bleek dat er een lek inzat en ook een breuk. Ze hebben 1 van onze oude banden, waar bijna geen profiel meer opzat eronder gelegd. Zodat we heelhuids in Baltimore aan kunnen komen, om de camper te kunnen verschepen. Vandaag de allerlaatste grote was gedaan. Camper grote beurt van binnen en buiten gegeven. Hij blinkt je tegemoet. Mooi hoor Jan. SUPER gedaan.

De volgende en laatste blog volgt als wij weer thuis zijn. Maar wil nu alvast kort en krachtig iedereen HARTSTIKKE BEDANKEN voor ALLES!

1. Wilma Runia:
    9 mei 2017
    Wat heb ben jullie veel gezien en genoten. Bedankt voor de mooie reis verhalen, ik heb zo meegeleeft met jullie reis. En nou is de pret over en jullie gaan weer terug naar huis. Have a safe trip home. Groetjes Wilma
  2. Nettie Achten:
    Tot spoedig, liefs Nettie
  3. Annette en Richard:
    9 mei 2017
    Wat een enorm verhaal weer erg interessant Washington!!
    Goede reis huiswaarts!! Tot handicamp!!
    Bedankt voor jullie prachtige verhalen!
    Gr. Annette en Richard rick Tim en niels hogenboom
  4. Maria en Pierre Hendrickx.:
    9 mei 2017
    Goede reis naar huis naar het mooie Blitterswijck.
    We hebben wel genoten van de mooie verhalen en vooral allemaal die fotos.
    Groetjes en tot ziens.Maria en Pierre.
  5. Cor en Tiny Dirkx:
    9 mei 2017
    Ook wij wensen jullie een goede reis terug naar Blitterswijck.
    Mogelijk zijn jullie ook wel een beetje toe aan rust. Ontzettend veel gezien en meegemaakt. Eenmaal thuis kunnen jullie dan in alle rust genieten van jullie geweldige verhalen en prachtige foto's. Blijvende herinneringen aan een "wereldreis". Hartelijk dank voor de verhalen
    en foto's waardoor wij alles op afstand een ietsiepietsie konden meebeleven. Tot ziens in Blitterswijck.
  6. Anny Wijnen:
    Jan /Truus Goede reis terug . Jac/Anny
  7. Henny en Mia:
    9 mei 2017
    Jan en Truus jullie zijn een hele ervaring rijker.
    dit is iets om nooit te vergeten.
    Nog een mooie reis terug tot in Blitterswijck.

groetjes Henny en Mia
  8. Truus:
    9 mei 2017
    Zo dit verhaal heb ik niet hele maal gelezen en de foto,s niet gezien maar dat komt want ik wil jullie nog vlug een goede thuiskomst wensen gr Truus
  9. Mark, Maartje, Evy en Ize:
    9 mei 2017
    Een hele goede terug reis! Wat zal dat weer even wennen zijn terug in Nederland. Tot ziens!
  10. Cisca Ingenpass:
    9 mei 2017
    Jan en Truus bedankt voor de prachtige verhalen en fotos een goede reis naar huis en totziens gr Cisca
  11. Wilbert & Mariëtte:
    9 mei 2017
    Een hele voorspoedige terugreis gewenst Doe rustig aan en tot ziens. Groetjes, Wilbert & Mariëtte
  12. Daniel:
    9 mei 2017
    Mooi geschreven, en leuke foto's. TOP!!
    Goede terugreis alvast toegewenst.
    Gr. Marjon en Niël
  13. Hans de Bruin:
    10 mei 2017
    I love your blog. Ik woon al jaren in Amerika maar door jullie verhalen leer ik het pas goed te verkennen Jullie komen op plaatsen waar ik nog nooit geweest ben Bedankt. Hans. Washington North Carolina
  14. Hans en Hanny:
    10 mei 2017
    Jan en Truus bedankt voor de mooie verhalen en foto's.
    Goede reis terug naar Blitterswijck.
    Groetjes Hans en Hanny
  15. Bram en Trienke:
    10 mei 2017
    Jullie ook bedankt voor de mooie verhalen met de schitterende foto's.
    Volgens mij heeft Jan niet alleen de camper schoongemaakt maar ook zijn fiets want de spaken glimmen zo.
    Tot over een dikke week bij Handicamp.

Badankt.
  16. Carla Hoedemaekers:
    10 mei 2017
    Jan en Truus jullie ook hartstikke bedankt voor de mooie interessante reisverslagen. Ik ga ze missen want het lezen ervan was een heerlijke bezigheid. Effe met mijn gedachte bij jullie geweldige reis. Wegdromen in een prachtige omgeving met zoveel mooie plekken en momenten.
    Ontzettend genoten dat heb ik!!!!!!!! Nogmaals bedankt hiervoor.

We wensen jullie een goede terugreis en tot ziens!
  17. Ireen Brooks:
    13 mei 2017
    Blijf door schrijven! Ik heb 34 jaar in Washington, D.C. gewoont. Heerlijk dat ik het nog eens zie door jullie ogen. Goede reis naar huis! en tot schrijfs.
  18. Truus:
    14 mei 2017
    Hoi Jan En Truus ik hoorde zojuist van mij schoondochter dat jullie weer thuis waren ze had jullie zien lopen ,wat fijn om het te horen jammer dat ik jullie niet ge zien heb dan had je binnen geroepen ik was bij mijn dochter als jullie weer bij mij la gs komen kom dan aan in pl aats van langs te lopen tot dan gr Truus Fr
  19. Els Keijsers Jakobs:
    16 mei 2017
    Wat was het weer een mooi avontuur. Heb genoten van jullie mooie verhalen en foto's.