Stafford

25 februari 2017 - Stafford, Verenigde Staten

De Baps Shri Swaminarayan Hindu Mandir tempel hebben we met een bezoekje vereerd. De Mandir is een plaats van aanbidding en gebed voor de aanhangers van het hindoeïsme. Het is de eerste traditionele Hindu tempel van Noord America. De structuur zelf is gebouwd op basis van de Shilpa Shastra, Indiase architectuur. De heilige beelden en ceremonies van aanbidding in de Mandir vormen de kern bij het verhogen van de ziel het toppunt van God-realisatie volgens hindoeïstische filosofie Swaminarayan mandirs over de hele wereld.

De Mandir werd in juli 2004 na slechts 16 maanden gebouwd, door gebruik te maken van 1,3 miljoen uren vrijwilligerswerk. Het is een prachtige tempel bestaand uit wit marmer afkomstig uit Italië. De poort is van limestone en komt uit Turkije. Heel veel bewerkte figuren. Meer dan 33.000 individuele stukken werden met de hand gesneden in India, verscheept naar Stafford. Bij de bouw is er geen nagel aan te pas gekomen, zoals bij legostenen zijn de stukken in elkaar gezet. Heel veel pilaren die helemaal bewerkt zijn met vele goden, dieren en andere tierlantijnen. En allemaal hebben ze een bepaalde betekenis. Sommige pilaren zijn met glas bedekt om ze te beschermen. Er breken stukken af, doordat de mensen het aanraken. Ook is rondom het gebouw glas aangebracht i.v.m. de huricanen, die veel vernielen. Je ziet op sommige plaatsen dat het geel wordt. Binnenin mag niet gefotografeerd of gefilmd worden, maar buitenom wel.

Mooie waterpartij aan de voorkant. Vele trappen om binnen te komen en je moet de schoenen uitdoen. Verteld dat erg moeilijk was voor mij, maar we hebben slofjes bij ons en dat was geen probleem. Gelukkig mocht mijn rollator mee naar binnen. Via een ramp, achterom begeleidt door een mannetje met een rode punt op zijn voorhoofd. Teken van devotie. Een andere man heeft ons heel veel verteld over het hindoeïsme. Men gelooft in reïncarnatie en men eet geen vlees. We mochten een dienst bijwonen, was heel bijzonder. De vrouwen werden van mannen gescheiden. We waren de enigste buitenlanders. Ons werd uitgelegd  dat we verschillende handelingen moesten verrichten en wat de betekenis ervan was. Alleen de mannen mochten naar de monniken toe en hun op een speciale manier begroeten. De gids vertelde tegen de monnik dat we uit Nederland kwamen en ik werd zelfs begroet op de achtergrond. Hij zou voor ons bidden en wenste ons alles goeds. Tijdens de bijeenkomst werd er gezongen en in de handen geklapt. De monniken vereerden de beelden, de goden, met licht. De goden zijn heel mooie beelden met sieraden en prachtige kledij en serene gelaatsuitdrukkingen. De mannen gaan daarna plat op de grond liggen en staan weer op en dat blijven ze vaak herhalen. Na de plechtigheid worden de deuren gesloten zodat de Goden niet meer te zien zijn. Daarna loop je naar een ander vertrek en moet je eerst je handen wassen, vervolgens krijg je een beker met water en giet je uit over een gouden beeld. Mannen wederom gescheiden van de vrouwen. Je mag dan een wens doen. Onze gids heeft buiten van ons nog foto’s gemaakt.

Daarna hebben we de tentoonstelling bezocht, het beschrijft de glorie en de grootheid van het hindoeïsme en de aanzienlijke bijdragen van India op alle gebieden. Via schilderijen, tableaus en traditionele ambachten wordt de oude wijjsheid gepresenteerd. Het vertegenwoordigt de bijdragen van India op het gebied van wiskunde, astronomie, geneeskunde, onderwijs en religie. Ook was er een souvenir shop. Van 10 tot 20 augustus komt Zijne Heiligheid Mahant Swami Maharaj, de huidige goeroe op bezoek.

Inmiddels zijn we weer enkele uren verder. Het is erg warm 28 graden en we besluiten om naar het Kitty Hollow Park te rijden. Hier hebben we aan een meer gezeten uitkijkend op een waterfontein. Stonden borden bij: verboden om de alligators te voeren! Klein stukje een wandeling gemaakt en een kleine alligator zwom langs de kant mee. Weer eens wat anders.

De volgende dag was het drukkend benauwd.  We zijn naar het Cullinan Park at Oyster Creek gereden en hebben hier een kleine boswandeling gemaakt. Er was een meer, waar veel eenden in zwommen. Een opgerolde slang lag van de zon te genieten op takken in het water. Op het boardwalk lagen grote slakkenhuizen. In de bomen en struiken zaten slakkeneitjes, rood van kleur. Veel mensen kwamen een kijkje nemen.

Besloten om terug te gaan naar het rustige Kitty Hollow Park en hier hebben we de middag doorgebracht. Ook hier lazen we dat de picknickplaatsen welke helemaal overkapt zijn gereserveerd kunnen worden, min. $75 voor 3 uur, vervolgens $25 per uur erbij! In het week-end maken veel mensen hier gebruik van. Wij zitten lekker op onze eigen stoelen aan de waterkant. Deze keer lag een alligator in het gras en toen hij mij in het vizier kreeg ontblootte hij zijn tandjes. Toch maar met een boogje er omheen gelopen.

1. Maria:
    27 februari 2017
    Super mooie foto,s !! Jullie staan er ook mooi op! Ziet er gezond uit!
    Groetjes
  2. Cisca Ingenpass:
    27 februari 2017
    Wat zien jullie toch veel gaan jullie nu ook naar een ander geloof?
    Hier is het nog koud en regen
    groetjes
  3. Wilbert & Mariëtte:
    27 februari 2017
    Blijven jullie wel uit de buurt van de alligators?
  4. Bram en Trienke:
    28 februari 2017
    Prachtige tempel, kunnen de Nederlanders nog wat van leren. Het lijkt er wel op dat je die alligator hebt gespiest met een bamboe speer.
    Jullie kunnen wel voor Hindoestanen doorgaan, zo bruin zijn jullie, wij zijn en zien hier wit van de regen, ha ha.
  5. Carla Hoedemaekers:
    1 maart 2017
    Wat een sprookjesachtige sferen bij de tempels waar het hindoeïsme beleid wordt en jullie persoonlijk begroet worden. Dan voelen jullie je toch effe in hogere sferen. Wauw..... mooi. En dan die alligators, prachtig in de natuur! Groetjes van ons.
  6. Piet en Mariet:
    6 maart 2017
    Leuk dat jullie de dienst mochten bijwonen.
    Mooie ervaring.
    groetjes en lekker verder genieten.