New Iberia

11 maart 2017 - New Iberia, Louisiana, Verenigde Staten

De volgende dag zijn we naar New Iberia on the banks of the Bayou Teche gereden. Klein stukje over door het centrum gelopen met prachtige huizen en een Lourdesgrot. Aangezien we de laatste tijd erg veel te verwerken krijgen hebben we een dagje rust ingelast. In het City Park aan de Bayou gezeten en genoten van de spelende eekhoorntjes, eenden met jongen, gans die op eieren zat te broeden, reigers en ibissen. Gewoon genieten dus. Wat is de natuur toch mooi.

De volgende dag  hebben we de Jungle Gardens of Avery Island bezocht. We boften, want het blijft droog, maar het is wel benauwd. Een gravelweg gaat door het park en op sommige plaatsen kun je uitstappen om de tuinen gaan bekijken. We zien verschillende alligators in de chocolade kleurige rivier zwemmen of in de lagoons liggen. Veel swamps zijn er te zien. Oude grote oaks en de bald cypress bomen die begroeid zijn met Spaans mos. Een palmentuin, Chines tuin met een boedhabeeld die in 1936 geschonken werd  en het prachtige Bird City Lake. Je ziet 100den witte ibissen, reigers en andere watervogels in bomen, en op speciale plekken op het meer zitten. Wat een fantastisch gezicht is dit. Edward Mcllhenny ( bekend als Monsieur Ned) heeft hiervoor gezorgd. In 1895 werden zeer veel vogels vanwege hun veren doodgeschoten. Hij heeft hier een plek gemaakt en de vogels gevoerd zodat ze jaar na jaar terug kwamen om te broeden. Nu dus nog steeds! Jammer dat op sommige plaatsen tegels zijn met richels, die erg moeilijk zijn om met de rollator te doen. Maar ik loop gewoon over het gras en dan kom ik er ook wel. Het is druk, de ene auto na de andere, maar veel mensen stappen niet uit. Jammer is dat. Prachtige blauwe irissen en witte lelies. Grote collectie camellia’s. Bamboebossen, bamboe groeit 30 cm per dag en in 65 dagen is hij volgroeid.

Vlakbij ligt de fabriek waar ze Tabasco, brand pepper sauce maken. Wordt al meer dan 125 jaar hier gemaakt. Avery Island is eigenlijk een grote zoutmijn welke op een diepte van 12 km onder de aardoppervlakte ligt. Vandaar Salt en Pepper. Je kunt hier ook een rondleiding maken.

We zijn naar ons geliefd park gereden en hebben hier wederom genoten van het dierenrijk.

De volgende dag was het 8 graden koeler, wat een verschil. We hebben weer eens de grote was gedaan. We rijden vandaag naar Houma via Morgan City. Hier hebben we het Brownell Memorial Park met het Carillon Tower bezocht. In dit park staan veel verschillende soorten planten en bloemen. Ook nu weer bomen met Spaans mos en swamps. Vindt het schitterend hier. Een 50 meter hoge toren waarin 61 bronzen klokken hangen , die in Nederland gegoten zijn, slaan om de 15 minuten een melodie. We kwamen aan en stapten uit de camper en we kregen te horen: Altijd is Kortjakje ziek, midden in de week maar zondags niet. En vandaag is het zondag. Inmiddels hebben we een tijdszone gepasseerd, d.w.z. het is 1 uur langer licht ’s avonds.

1. Bram en Trienke:
    16 maart 2017
    Prachtig die mooie natuur met die dieren. Schitterende foto's.
  2. Carla Hoedemaekers:
    19 maart 2017
    Lekker genieten van de natuur, wat wil je nog meer.
  3. Hermann*Vita:
    29 april 2017
    Hello Jan and Truus,

how are you doing ? We haven’t heard from you for a while.

We are tying to follow you on your journey, reading your reports is very enjoyable.

We are having a long weekend , because of 1st May.

Hope you are alright and hopefully we’ll meet one day here in Europe.

All the best, take care and God bless,

Hermann+Vita