Maryland

6 mei 2017 - Brookland, Verenigde Staten

De temperatuur nu weer zeker 10 graden gedaald. Wat een verschil! Wat hebben we het koud met goed 20 graden! Dit is al om een beetje te wennen aan de temperaturen in Nederland. We rijden langs dorpjes o.a. Fleeton. Telt  77 inwoners,13 honden en verschillende blauwe krabben! Langs prachtige velden vol met gele boterbloemen en blauwe korenbloemen.

Verder naar George Washington’s Birthplace National Monument. Eerst bij het VC info ingewonnen en ze waren laaiend enthiousiast wat we zoal gedaan hadden en ook zij konden hun oren nauwelijks geloven. Een film bekeken. We kregen een privé rondleiding over het terrein en door het gebouw. Story van de 1ste president van de USA 1789 tot 1797. Hij is gestorven in december 1799, zijn vader Augustine is nadat zijn vrouw overleden is opnieuw hertrouwd met Mary Ball. In 1732 werd George Washington geboren. Hij heeft hier 3 jaar gewoond. Het ligt schitterend aan de Popes Creek. In 1722-26  is het ouderlijk huis gebouwd en met Kerst in 1779 door brand vernietigd. Vlakbij hebben ze een huis gebouwd wat erop lijkt. De stenen zijn met de hand van klei gemaakt. Er zaten 8 open haarden in. De keuken was in een apart gebouw buiten. Wc was er niet. Ook geen kasten om hun spullen in op te bergen. Beneden de kamer met Delfs Blauw servies! Een aparte ruimte voor recreatie. Een gastenslaapkamer en de meersterslaapkamer waren beneden. Jan is via trap naar boven en hier waren nogmaals 4 slaapkamers. Zijn vader stierf in 1743. Het geboortehuis staat alleen de fundering  nog. George trouwde met Martha Custis. We zagen dat er veel bomen omgewaaid waren, dus hier heeft het flink gestormd.

Via een tolbrug over de Potomac River naar Maryland. Allereerst voor de laatste keer Visitor Center gaan bezoeken voor info over o.a. Washington DC. Wederom veel vragen waar we vandaan kwamen enz. Niets als bewondering. We kregen een geschenk aangeboden. Een prachtig boek over de staat Maryland. Ongelooflijk!

Daarna verder via St. Ignatius Church met mooi kerkhof. Prachtige ligging met uitzicht op Potomac en Port Tobacco Rivers. Het is de oudste, in 1641 gesticht nog actieve kerk. Via Port Tobacco Historic District een heuvelachtige weg door naar onze slaapplek.

De hele nacht heeft het volop geregent en we zijn de volgende morgen pas om 9.00 uur opgestaan. Voor ons erg laat. En toen was het droog. We hebben  Thomas Stone National Historic Site bezocht.  In 1776 was hij 1 van de 4 mensen die the Declaration of Independence getekend heeft. 7 jaar geleden hebben we in Philadelphia deze plek bezichtigd. Nu hebben we zijn huis met wederom privé rondleiding kunnen bekijken en uitvoerig alles uitgelegd gekregen. Er was zelfs een traplift aanwezig. Waar ik gebruik van heb kunnen maken. Apart was van deze woning dat de keuken niet in een ander gebouw stond. Thomas Jones was getrouwd met Margaret die achter in de 30 door ziekte gestorven is, ze heeft 6 jaar in bed doorgebracht. Haar lievelingskleur was blauw en zo was ook de inrichting van haar slaapkamer. Erg mooi.  Hij is 4 maanden later overleden door verdriet. Zijn writing desk waar veel tot stand gekomen is staat te pronken in de kamer. Hij was een stille man, maar heel goed met veer en papier. In dit huis “Haberdeventure” hebben 6 generaties gewoond.

Op een mooie plek op een heuvel met uitzicht op rivieren zijn we alvast een beetje begonnen met het opruimen van de camper, want volgende week gaan we terug naar Nederland.

De volgende dag nog kouder, 15 graden. Brrrrrrrrrrrr. Eerst naar Accokeek gereden en hier hebben we het Piscataway Park bekeken. Ligt aan de Potomac River. Kapitein John Smith heeft dit plaatsje in 1622 op de kaart gezet. Het is een National Colonial Farmhouse uit 1770. Met een buitenkeuken, schuur, tuin, rookkamer voor de tabaksbladeren, want hier werd vroeger tabak verbouwd. Maar je moest er goed voor zorgen dat de grond voedzaam bleef, daar er tussenoor ook b.v. rode klaver op te zetten. We kregen uitleg van sommige mensen die bij de gebouwen waren. Jammer dat het weer niet mee speelde deze keer. Er waren ook dieren aanwezig, schapen, koeien met kalfjes, varkens die lekker buiten in de modder konden baggeren. Mooie tulpenboom die volop bloeide. Ook kon je vissen en verschillende trails lopen. Aan de andere kant van de rivier is Mount Vernon, de plaats waar George Washington met Martha heeft gewoond van 1759 tot zijn dood in 1799. Een mooie aansluiting op gisteren omdat we toen zijn geboorteplaats bekeken hebben.

Vervolgens hebben we de kasten weer een beetje uitgemest en het e.e.a. weer gedumpt. Het is regenachtig weer. De snelwegen zitten behoorlijk veel gaten in. We hebben bijna geen diesel meer, de ene na andere tankstation verkoopt geen diesel en toen vonden we er gelukkig eentje.

Besloten om naar Brookland te rijden om de Basilica of the National Shrine te gaan bekijken. Het is de grootste katholieke kerk in de US. Gelukkig is er een lift. Er is net een mis bezig en het koor zingt ontzettend mooi. Bleek een bedevaart te zijn, Aziatische en de Pacific Island. De mensen waren heel mooi gekleed. Heel aparte Mariabeelden stonden er, die ze na afloop ook weer meenamen. Na afloop maakten ze een processie door de kerk .We stonden in gewoon in onze regenjassen langs de kant en waren aan het filmen. De kardinaal met zijn gevolg zag het en lachte en maakte een goedkeurend knikje. Daarna werd door eenieder foto’s gemaakt en jawel Jan was de pineut. Vervolgens zijn we een wandeling door de grote kathedraal gaan maken, eerst de Upper Church en daarna de Crypt Level. Heel veel gekleurde marmer. Er zijn 80 kapellen, veel mozaiekwerken. Vele landen vertegenwoordigt met hun eigen Mariabeeld. Pope Francis heeft in 2015 deze kathedraal bezocht. Een tentoonstelling was hierover te zien en ook verschillende attributen waaronder de “Pauselijke stoel” en uniformen van de lijfwachten.  De Trinity dome is heel bijzonder,bestaat uit meer dan 14 miljoen stukjes Venetian glas. Representeert: Vader, Zoon en de Heilige Geest, de Maagd Maria, Engelen en Heiligen. Ook veel standbeelden b.v. Moeder Theresa.  Op sommige plaatsen zijn ze in de kathedraal aan het werken. We hebben nog lang niet alles gezien, maar het is goed zo en we rijden verder en net buiten DC hebben we overnacht. Morgen gaan we Washington DC Downtown bekijken.

1. Annette en Richard:
    7 mei 2017
    Wat een heerlijk verhaal weer wat een lieve mensen ontmoeten jullie. Ik kijk uit naar handicamp om jullie te zien.
    Groeten vd hogenbomen
  2. Bram en Trienke:
    8 mei 2017
    in Oenkerk is het nog geeneens 15 graden dus de temperatuur mag bij jullie nog wel wat zakken. Hoeveel plakboeken heb je inmiddels al vol met al die mooie foto's.