Lafayette

9 maart 2017 - Lafayette, Louisiana, Verenigde Staten

Door flinke regenbuien verder gereden over de I 10 naar het Westen. De weg is op vele plaatsen zeer slecht, vele gaten en oneffenheden. We rijden langs rijstvelden naar Lafayette en hebben hier overnacht.

De volgende morgen wordt er op de camperdeur geklopt en een man komt vragen over we vorig jaar ook in Petrified Wood NP waren geweest. Dat klopt, bleek dat hij toen ook met ons gesproken had. We werden uitgenodigd om bij hun langs te komen, maar we gaan de andere kant uit. Het is toch weer een heel end terugrijden. Blijkt dat ze in de buurt van Galveston wonen en ze hebben ook naar de Mardi Grass parade gekeken. Sterker nog, waarschijnlijk zijn we zelfs bij hun voorbij gelopen. Ze hadden ook op het grasveld gestaan met een paar stellen en met eten en drinken feest gevierd. Ze hebben een 11 jarige hond, een dwergschnautzer. Ze hebben het aardbeienfeest in Florida bijgewoond zijn nu weer op weg naar huis. Even later ontmoeten we een stel afkomstig uit New York. Ze hebben een camper gekocht via internet en nu opgehaald. Viel tegen, veel mankementen. Ze gaan een rondtrip door Florida maken. Maar over 14 dagen moeten ze weer thuis zijn.

We gaan vandaag naar Lake Henderson waar de “Gateway to the Atchafalaya Wilderness Area is. Het is een stralende dag dus we gaan een airboat tour maken. Een 2 uur durende tocht door de Swamp. We kwamen aan en er vertrok net een tour er waren nog 2 plaatsen vrij. Jan heeft snel de jassen gehaald en gewapend met rode oorbeschermers werd er een goed plaatsje voor ons vrij gemaakt, zodat ik goed in de boot kon stappen. GEWELDIG. Er worden veel boottochten aangeboden. We kwamen uit bij de Basin Landing & Marina. De Atchafalaya Basin is de Nationale grootste Rivier swamp. Bestaand uit bottomland hardwoods, bayous and blackwater lakes. Exotische planten en dieren zoals kreeft, krab, garnaal, kikkers, slangen, bevers, wasbeertjes, vossen, alligators en de zwarte beer. 300 verschillende vogelsoorten komen er in voor. Groot  meer, 32 breed en lang 240 km lang. Een brug van 30 meter doorkruist het gebied, de I 10. Deze keer zijn we met de airboat tussen de pijlers door gevaren.Straks rijden we er met de camper weer overheen. Het was een prachtige ervaring. Op plekken waar de alligators vaker zaten werd stilgehouden en het geluid van de boot werd uitgezet, zodat de ranger verstaanbaar was. Hij vertelde het e.e a. en als een alligator voorbij komt gaan we allemaal aan een kant over de boot hangen, hij vertelt pas op dadelijk kantelen we. De ranger pakte een alligator uit het water en hield hem omhoog voor ons. Hij heeft ze allemaal namen gegeven en maakt aparte geluiden als hij ze roept. Het is erg mooi, af en toe is het net alsof je met de boot tegen een boom of struik aanbotst, maar al slingerd gaan we er langs of overheen. De wind suist langs onze oren. Op een plek zitten heel veel jongen, ze hebben al snel door dat ze hier wat lekkers te eten kregen want ze glippen zo het water in. De ranger haalt er eentje uit en we mogen hem even aaien. Maar moeders komt eraan. De ranger heeft erge haast en we zijn zo weer weg. Weer een ervaring rijker. Daarna uren aan de rivier gezeten.

Daags erna hebben we het Vermilionville bezocht. Het is een openluchtmuseum anno 1700-1800.  Over de Acadian, Creole en Native America inwoners. Gelukkig was elk huis aangepast zodat ik met de rolstoel overal naar binnen kon. Mijn benen wilde niet wat ik wilde!  Leuk was het dat in sommige huizen mensen waren in klederdracht en het e.e.a. vertelden. In de school was een man die met een speciale accordeon muziek speelde en daarbij zong. In de bayou lag een alligator heerlijk van de zon te genieten. Ook nu weer was het niet druk.

Vervolgens hebben we het Acadian Cultural Center bezocht. Een 40 min durende film bekeken. The Cajun Way, Echoes of Acadia. Het gaf een goed beeld over hun geschiedenis. De stemmen en de geschiedenis van de man en vrouw die het verhaal vertelden waren imponerend. Daarna de zeer duidelijke expositie bekeken. Het weer is zo mooi dat we in het Beaver Park aan de Bayou zijn gaan zitten.

1. Jim & Nancy Bambenek:
    15 maart 2017
    Nice to see you in Lafayette. Gator photos are great. Enjoy the Cajuns. Safe travels.
    Our blog is. bambenek12.blogspot.com. Look us up.
  2. Maria:
    15 maart 2017
    wat een avontuur.en belevenis. Vandaag hebben we de jaarvergadering
    dus druk. Hopelijk zijn jullie de volgende keer er weer bij. Heel veel groetjes en tot de volgende keer.
  3. Wiel en Mariet van Rens:
    16 maart 2017
    Hallo Jan en Truus.
    Wat een indrukken krijgen jullie binnen zeg!
    Geniet er maar van. Zo vliegt de tijd. Nog veel plezier allebei.
    Groetjes, Wiel en Mariet, en een dikke knuffel van Frank.