De laatste mijlpaal van de Alaska Hwy.

2 juli 2011 - Fort Nelson, Canada

De dag begon met regen, heerlijk verkoelend. In Tok en Delta Jct. hebben we het Welcome Centre bezocht. In Tok was een museum waar je vele films kon bekijken. De Alaska Hwy hebben we gevolgd tot Delta Jct. Hier eindigde deze weg. Onderweg nog een moose gezien. Helaas is er net bij iemand anders eentje tegen de auto opgelopen. Flinke schade. de hunters waren geinformeerd.

We hebben 2 roadhouses bezichtigd en de laatste was erg mooi Het Rika's. Het heeft een prachtige ligging langs de Tana Rivier. Het zijn houten huizen langs de weg die op een bepaalde manier zijn gebouwd, waar geen spijker aan te pas is gekomen. Vroeger werden deze gebruikt door de goudzoekers die met paarden verder trokken. Stukje verder zweeft de door sterke kabels gedragen Trans Alaska Pipeline over de rivier. Deze T.A.P. is 1287 km lang en loopt van Beaufort See naar Valdez. In 1977 in gebruik genomen en sedertdien meer dan 15 miljard Barrels ruwe olie zijn door een 1,2 meter koker gevloeid. Meer dan de helft loopt boven de grond i.v.m. permafrost. Verder via de North Pole, waar de kerstman woont naar Fairbanks.

De volgende dag hebben we natuurlijk een bezoekje gebracht aan Santa Claus in Nort Pole. We gaan niet met lege handen weg. Onderweg schoot een moose met kalf net de weg over. Ging gelukkig allemaal goed. In Fairbanks "Golden Heart of Alaska" hebben we het Visitor Information Center bezocht. Zeer mooi en prachtig museum. Er worden mooie indrukwekkende films vertoond en voorstellingen gegeven. De uren vliegen voorbij.

Ook hebben ze me hier geholpen om een goede voetpedicure te vinden en meteen vast laten leggen. Dus op naar de Spa. Hier werden mijn voeten en benen aardig verwend. Heerlijk voetbad met aromatische gekruiden en veel gescrub en met allerlei cremes e.d. voelden mijn voeten aan als herboren. Alleen mijn ekstersoog deden ze niet verwijderen. Jammer!

Daarna wandeling door downtown. Een prachtig standbeeld van de Inuit fanilie staat er opgesteld. Ook was er een gebouw waar je informatie kon krijgen over de Sledge Dog met hun hondenslee. De honden hebben prachtige blauwe ogen en een uithoudingsvermogen daar zeg je U tegen. Nog een Duits echtpaar getroffen die nu al 5 jaar aan het rond trekken zijn, voornamelijk in Zuid-Amerika. Wat gaat de tijd toch snel. Ook hebben we nog de afstammelingen gezien van de laatste ijstijd o.a. de musk oxen. Dit is een soort os met zeer lange haren. En aparte hoorns. Eigenlijk bestaat zijn harenkleed uit 2 lagen. De onderste bestaat uit fijne wol waar ze Qiviut van maken voor o.a.  allerlei kledingstukken. De buitenste laag bestaat uit lange haren. We hebben nog verschillende films gezien over de beklimming van een berg en de aurora's. The Crown of Light. Vervolgens hebben we het Ice mysuem bezichtigd. Prachtige icesculpturen. Het vriest hierbinnen  20 graden. Brrrr. Een Oosters type maakte van een blok ijs prachtige meesterweken, een bloem, een slak. Fantastisch. Daar het gekleurde licht kreeg het nog een aparte dimensie.

Nog in een bar gestaan, bestaand uit ijs. "Schat staat de bokma al koud,alleeen als hij ijs en ijskoud is". Daarna naar het Pionier Park. Het was leuk om te zien, maar erg rustig. Mooi museum en prachtig bewerkte dierengeweien. Ook was er op een grote stoomboot waarin allerlei nederzettingen in het klein waren uitgebeeld,een soort Madurodam.

1. Wim en Carla:
    3 juli 2011
    Hoi Jan en Truus,

Wat is een moose groot, daar heb je gelijk in.
    De omgeving is geweldig en jullie voortdurend prachtige herinneringen leveren voor altijd.

Heel veel groetjes Wim Carla Erik en Ruud
  2. willem,anja en nils:
    5 juli 2011
    Lieve Jan en Truus,

Wat is het toch leuk om jullie zo te kunnen volgen. Ga door met genieten! Heel veel groeten uit Blitterswijck . Willem, Anja en Nils
  3. Antoinette Rutten:
    5 juli 2011
    hoi jan en truus
    ik heb al twee keer vacantie gehad en ook weg geweest
    een keer naar kroatie 10 dagen .en de tweede keer naar
    duitsland het bauerswald een week
    groetjes antoinet
  4. germy en frank:
    7 juli 2011
    er is daar veel te zien zie ik aan die foto`s
    echt geweldig, geniet er maar lekker van.
    jullie hebben nog wel ff voor boyke weer op jullie staat te wachten.

Gr en veel plezier
  5. hennie:
    8 juli 2011
    De computer was een week lang van slag, maar nu doet ie 't weer. Dus even een berichtje. Ik zit steeds weer ademloos te lezen wat jullie allemaal doen en beleven. En natuurlijk vallen jullie weer met je neus in een feest. En hier...tja wat zal ik zeggen. Nogtwee weken en dan gaan we 5 weken naar de Sagrier. Niet zo indrukwekkend als Alaska, maar we verheugen ons erop. groetjes Hennie
  6. Lambert van Vegchel:
    10 juli 2011
    hallo truus en jan nog alles goed bij jullie. bij ons ook. met boyke gaat het nog steeds goed .hij begind steeds brutaler te worden ,als hij in leunen is. hij gaat als een dolle door het huis heen.maar wel leuk,vooral als hij leo ziet. gr. petra lambert leo en een poot van boyke.
  7. Ellyvan dijck:
    6 augustus 2011
    hallo Truus enJan
    wat heb ik nou gelezen de kamper kapot, toch niet al te ernstig.
    voor jullie hopelijk vlu weer hersteld. nog jammer want de reis
    lijkt mij onbeschrijvlijk mooi. Ik heb wel niet alles gelezen,maar
    het lijkt me voor jullie prachtig om mee te maken.
    alles nog mooier dan dat wat je zelf hebt samen gevat
    hoplijk helpt het je auto weer snel hersteld hebt
    hoe is het met Truus met de vermoeidheid,meschien is ,t wel goed dat je ,n verplichte pauze hebt met al die indrukken die jullie opdoen.Jan zal er geen moeite mee hebben.
    In Blitterswijck is nog alles rustig,zelf ga ik 13 Aug. ,n weekje op vakantie maar blijf in holland naar Ootmarsum in Twente
    nou alles goed met de auto enverdere reis groetjes Elly