Houston

22 februari 2017 - Houston, Texas, Verenigde Staten

De volgende dag hebben we het Visiter Centre in Galveston bezocht en enkele mooie tips gekregen. Eerst hebben we het museum wat gevestigd is in de Rosenberg bibliotheek bekeken. Oudste vrije publieke bibliotheek van Texas. Stichter Henry Rosenberg, een Zwitser, die op 19 jarige leeftijd met de boot hier aan land gekomen is. De bib. kent 1 miljoen boeken, manuscripten, brieven en officiele documenten verdeelt over 4 etages. De historie en foto’s van huizen van vroeger en van nu.

Daarna de Tree Sculpture Tour gemaakt met de camper. Op 13-9-2008 heeft de hurricane Ike hier veel bomen (40.000) verwoest. Kunstenaars hebben van sommige dode bomen sculpturen gemaakt die in het East End Historisch Districkt staan. Met prachtige oude huizen, sommige nog versierd i.v.m. Mardi Gras. O.a. het Bishop’s Palace uit 1887. Daarna rijden we naar het westelijk punt van het eiland en zien hier binnen enkele uren vele zeeschepen voorbij varen. Ook het cruisseschip Carnival, waar bekenden van Elly op zitten. Een schip bestaand uit vele dekken en bovenop een glijbaan wat uitkomt in de pool.

De volgende dag rijden we via Harbourside langs het havengebied met veel industrie naar Kemah. Ook nu weer Visiter Centre aangedaan, waar we water getankt hebben. Kregen nog een mooi aandenken mee. Hier hebben we de boardwalk gelopen. Langs vele “kermisattracties”, leuk om het gezien te hebben. Maar we geven toch de voorkeur aan om langs de waterkant te zitten en van het vogelrijk te genieten.

De volgende dag was het NASA’s Johnson Space Center in Houston aan de beurt. Wie herinnert zich niet dat op 20 juli 1969 Neil Amstrong met de Apollo 11 de 1ste maanwandeling heeft gemaakt. “The Eagle is landed.  We hebben de hele dag hier doorgebracht. Er was zo veel te zien voor eenieder. Je kunt in simulators gaan zitten. Verschillende presentaties hebben we bijgewoond.  Een 90 min. tramtour, welke voor gehandicapten aangepast was, over het terrein gemaakt. 1,7000 acre groot en er staan 200 gebouwen op. Het gebouw Mission Control zijn we naar binnen geweest en hebben in de  orginele ruimte gezeten waar de 1ste rakket naar de maan werd gevolgd. Hier hebben veel presidenten en andere hoogwaardigheden gezeten. Als je het ziet is het een ouderwetse bedoeling, toen waren er nog geen moderne technieken. Er was maar 1 luidspreker, hier kon men met zijn allen naar luisteren het contact met de ruimtevaarders. Door deze luidspreker klonken ook de woorden: We have a problem, toen een raket explodeerde. We hebben de beelden gezien van de totale verbijstering die zich in deze ruimte afspeelde. Ook hebben we de plek bezocht ter nagedachtenis terwijl via de microfoon de president woorden ter nagedachtenis uitsprak. Een verdieping lager, daar is nu het control systeem met vele high tech apparatuur. We hebben er een blik in kunnen werpen. Space Shuttle training werd weer in een ander gebouw gehouden. Dit was uniek. We konden zien hoe men te werk ging om alles uit testen. In een ander gebouw lag een raket die uit meerdere trappen bestaat. Wat een enorme afmetingen. We hebben films bekeken. Enkele dingen we gezien en gehoord hebben: gewichtloosheid, eten uit plastic zakjes waar klitterband op zit, want stel dat er iets gedaan moest worden kun je het meteen ergens vastmaken. De urine, zweet werd gerecycled en het vocht werd weer gebruikt. Er werden heel veel testen gedaan voor de toekomst, als men nog verdere reizen wil maken o.a. naar de rode planeet Mars. Ook het telen van groente in de ruimte. Dit hebben we al eerder gezien in Biosphere. Een spaceshuttle op een aircraft NASA 905, ook van binnen en buiten bekeken. Dit is ook heel bijzonder. Ook nu weer aangepast voor gehandicapten, de lift kon alleen met een aparte sleutel bediend worden. Andre Kuipers staat op 2 foto’s afgebeeld. Hij heeft dus 2 missies mee gemaakt.  Kan me nog een interview met Ivo Niehe herinneren op de tv toen we thuis waren, hij benadrukte: WEES ZUINIG OP DE AARDE! We waren erg onder de indruk wat we zoal te zien en te horen hebben gekregen.

1. Dick en Tita van der Kraan:
    Hi Truus en Jan,
    Nog even en wij gaan ook op weg. Nemen zeker Johnson Space Center op in ons programma.
  2. Daniel:
    25 februari 2017
    Leuk verhaal, Truus en Jan.
    Steeds weer een verassing om te lezen, waar nu weer zijn geweest.
    Gr. Marjon en Niël
  3. Christa Bonfert:
    Ihr Lieben, danke für den Bericht über Nasa und die Rosenberg Bibliothek, sehr
    spannend. Wir haben hier eine adventure trip nach Mexico gemacht um die Mauer zu sehen. Sie ist auf der Mexikanischen Seite sehr schön bemalt. Viele liebe Grüße von Christa.
  4. Maria:
    25 februari 2017
    Hoi Truus en Jan wat een mooie verhalen. ik heb nu ook eens leuk nieuws ik ben overgrootoma geworden .
    Heel veel groetjes en tot ziens.
  5. Maria:
    26 februari 2017
    Hoi Samen
    Goh wat leuk om zoiets van dichtbij te mogen ervaren, bekijken enz
    Super gaaf! Heel heel veel groetjes van mij!
  6. Carla Hoedemaekers:
    1 maart 2017
    Indrukwekkend zeg hoe jullie een inkijkje hebben gekregen in de wereld van de ruimtevaart. Super gaaf lijkt me dat Jan en Truus!
    Ook voor Jan zoveel techniek met eigen ogen waarnemen ook al is het van vroeger.