Houma

15 maart 2017 - Houma, Louisiana, Verenigde Staten

Eerst hebben we  in Thibodaus Wetlands Acadian Cultural Center bezocht. Natuurlijk een stempel gehaald voor het paspoort van de National Parken. Men kan hier de historie en de cultuur zien van de Canjuns vanaf 1600 tot nu in beeld en geschrift. Dit gebied is hier bekend vanwege de suikerplantage. Je kon het verschil horen tussen de muziekstijl die hier gespeeld wordt tussen de Canjun, accordeon en viool en de  Zydeco, accordeon en frottoir= wasbord. Prachtige films te zien. We hebben de film bekeken van het vogelrijk.

Stukje verder lag het Laurel Valley Village, ook een museum erg chaotisch ingericht. Een klein dorpje waar mensen woonden van de suikerplantage. Voornamelijk slaven. Als een slaaf ziek werd werd deze gewoon vervangen. Dit was namelijk goedkoper. Er liepen 2 hele dikke Chinese varkens in de tuin rond.

De St Joseph Co Cathedral hebben we bekeken. Mooi was dat de koster voor ons alle lampen in de kerk aanmaakten, zodat we goede foto’s konden maken. Een praatje gemaakt en er werden handen geschud. Blessed trip werd wederom toegewenst. In 1819 is een kleine houten missiekerkje gebouwd om St Jozef te eren. In 1916 door brand verwoest. Op een andere plek is een nieuwe kerk verrezen in 1920 en in 1954 geheel gereed gekomen. Naar voorbeelden van kerken uit Frankrijk en Rome. Prachtig bewerkte kleurrijke plafond. Ons slaapplekje voor de nacht wederom opgezocht.

De volgende dag was het frisjes maar een strakblauwe lucht en de zon maakte veel goed. We hebben een gedeelte van Trails & Byways Wetlands Cultural gevolgd. Schitterende plantages met suikerrietvelden.

In Gibson wilden we een Park gaan bekijken, echter de weg was door politie afgezet en een stukje verder zag het zwart van de agenten met hun auto’s. Er is iets goed mis. We zijn omgedraaid en naar het Mandalay National Wildlife Refuge gegaan. Schitterend met al die bomen begroeid met Spaans mos en de met waterhyacinten begroeide kanaal.

Na de lunch hebben we een loupe gereden op aanraden van het visitor center. In Lumcon hebben we de Universiteit Marine Consortium bezocht. In 1979 gebouwd. Ideale ligging in het Mississippie Rivier Delta gebied tussen de Atchafalaya en de open Golf van Mexico. Een kleine tentoonstelling geeft informatie over ecologie, culturele geschiedenis en de economie van de regio.

Verder door de Wetlands langs mooie maar ook zeer armoedige huizen, bootjes die half verzonken in de rivier liggen.Contrast is erg groot.

In Chauvin  hebben we de kleine beeldentuin bekeken. Moeilijk uit te leggen, it’s a modern folk-art gem that pulls visitors through the dreamscapes of a troubled soul. In 1990 is  Kenny Hill op een klein stukje land langs de rivier begonnen met zijn 1ste werk. Na 10 jaar is hij abrupt gestopt hiermee. Het is bizar wat je ziet. Veel wegen zijn gebouwd op palen i.v.m. swamp. We rijden nu door naar New Orleans.

1. Maria en Pierre Hendrickx.:
    19 maart 2017
    Wat een mooie verhalen en heel veel te zien op jullie reis die dieren en vooral die mooie bloemen hier is het vandaag erg winderig en nat nog lang geen lente .groeten Pierre en Maria.
  2. Carla Hoedemaekers:
    19 maart 2017
    Heerlijk steeds weer die gastvrijheid, overal waar jullie komen zijn mensen enthousiast om jullie iets te laten zien of een gebouw eerder open te maken. Wat een warm welkom en een fijn gevoel.
  3. Ireen Brooks:
    19 maart 2017
    Prachtig het Louisiana landschap.En ik geloof het weer valt ook mee. Verheug me op het volgende avontuur.
    Ireen