The Gulf Breeze

5 februari 2017 - Port Aransas, Verenigde Staten

De dagen, weken rijgen zich aaneen. Zaterdag was het koud weer en we zijn ’s avonds vroeg naar bed gegaan en hebben voor de eerste keer gebruik gemaakt van onze thuisbioscoop, film op laptop. Deze hebben we eerst op de “helper macaroni” dozen gezet om de goede hoogte te krijgen. De dagen erna genieten we weer volop van het mooie weer en maken elke dag  strandwandelingen. Op zoek naar schelpen, alleen ik kan ze niet opgeraapt krijgen.Er gaat geen dag voorbij dat wij geen aantaal hebben. Twee campers uit Quebec, Franstalig sprekende mensen, hebben langs ons op het strand gestaan. De e-reader maakt overuren, terwijl Jan wandelingen gaat maken. Schrik niet, hij is zeker 10 kg afgevallen!

We maken een tochtje met fiets en scootmobiel naar en door het Natuur Reservaat at Charlie’s Pasture. Charlie is geboren op 6-9-1906 op Mustang Island. Hij had een kudde bestaand uit 250 dieren die los liepen op het eiland en hij was een vrije vogel. In 2002 begon de stad ingteresse in dit gebied te krijgen en veranderde er veel. Vakantiewoningen werden gebouwd en een natuurreservaat werd aangelegd. Hier hebben we de Salt Island trail gedaan, 3 ½ km. Met scootmobiel over km’s lange boardwalk. Hier en daar een uitkijktoren. Sommige meertjes waren opgedroogd. Dit is het gebied waar veel vogels zitten. Stukje verder komen we bij het kanaal uit waar grote zeeschepen via de Golf naar Corpus Christi varen. Het blijft een fascinerend gezicht om de dolfijnen die voor de boeg omhoog springen. Kan ook niet genoeg krijgen van de pelikanen die in de zee storten om de vis naar binnen te schrokken. De vele soorten meeuwen pikken van het op het strand gebleven visresten. Tegen de avond maak ik nog meestal een wandeling over de pier en zie hoe de zon ondergaat. Mensen zijn nog aan het surfen. Stukje verderop buitelen 5 dolfijnen over elkaar heen en springen af en toe uit het water. Jammer dat ik mijn video niet bij me heb. Over het strand loopt een man met een fiets met uitbouw, waarop een hele grote kattenbak staat. 4 katten lopen achter hem aan. Muziek schelt uit zijn radio. Vele honden hebben een halsband om die op afstand te activeren is, zodat de hond weet dat hij terug moet keren naar zijn baasje. Ook een dode vis met tanden ligt op het strand. Een auto is tot bijna aan de zee gereden en kwam vast te zitten.

Jan gaat af en toe internetten bij de camping en komt met een verschrikkelijk bericht terug. Onze overbuurman thuis is plotseling overleden. We wensen de nabestaanden heel veel sterkte.

Ook hebben we nog Grassland Nature Trail gelopen, op een verhard pad, hier en daar een bloeiend bloemetje, agave, de prickly pear cactus, yucca en sea oats waar tussen de sandhills kranen schuilen. Mieren die ijverig met stukjes groen, grassprieten, nog groter dan ze zelf zijn, vervoeren naar hun nest.

Boodschappen en de was gedaan. Lekker uit gaan eten met seafood. Langs het strand zie je van alles, 2 mannen die met tuinstoelen in de laadbak van de truck zitten op de 1ste rang genieten van hun biertje, onder de pier hangt een hangmat waar mensen ’s nachts gaan slapen.

We hoorden dat in de Staat Arizona weer een nieuwe  kloof ontstaan is van 3 km lang, 3 m breed en op sommige plaatsen 9 m diep. En in de staat Florida was op Sanibel heel slecht weer geweest.

Inmiddels zijn Elly en Jack weer goed thuis in het warme Mesa aangekomen. Elly houdt ons in de gaten en stuurt ons weerwaarschuwingen door. Stukje verderop, rond New Orleans hebben 3 tornado’s zich voorgedaan, huizen zijn van hun fundering de lucht ingevlogen. We zien hoe huizen hier gebouwd worden, eerst een hardhouten skelet, daarna hardboardplaten, dun laagje isolatiemateriaal en vervolgens een buitenlaag ook met afdekplaten.

De Quebeckers zijn ook weer terug gekomen, this is the place to be. We hebben nog tips van hun gekregen.

1. Truus:
    Goede morgen Jan en Truus
    Het is hier mooi wit buiten ,dus even een beetje winter ,van avond krijgen we regen dat is minder leuk want het kan dan glad worden .ja Truus hier in Blitters wijck deugd hiet niet ,jullie moeten nog maar wat blijven er is er weer een man over leden Hans Arts uit de Martens straat dat is dan nummer 5 in een korte tijd van Jan Rutten is ook snel gegaan.heel droevig hier zijn ze alweer met de carnaval bezig dus een gezellige boel jullie moeten toch maar naar een warmmere plek gaan lijkt me zeker gezelliger en Jan niet te veel afvallen anders kennen we jou niet meer als je weer terug komt ,ik ga nu weer wat bakken voor morgen ik heb dan 2jarige dus feest !feest! Nou heel veel goeds van mij Tr Fr
  2. Christa Bonfert:
    11 februari 2017
    Ihr Lieben!Ich freue mich, dass es Euch gut geht! Ich habe in Tucspn ausgeschlafen. Ich wusste bis vor ein paar Tagen nicht, ob es mit Arizona klappt. Jetzt bleibe ich nur bis zumv6. März, weil Luise dann nach München fliegt, um eine Internationale Übersetzer license (Bachelor)zu bekommen.
    Ich habe aber trotzdem das Visum für 6 Monate bekommen. Liebe Grüsse von Christa.
  3. Ellyvan dijck:
    hallo truus en jan
    ik heb gelezen dat je weet dat je buurman jan rutten vrij plotseling is
    overleden ja het kan vlug gaan,weer ,n vrouw alleen.
    jully vermaken je nog best,met n, heerlijk weertje om jaloers op te zijn.hier is het minder,maar ja het is tenslotte winter, als het niet kouder wordt vind ik het goed JAN EN truus het beste en groeten van ELLY
  4. Carla Hoedemaekers:
    11 februari 2017
    Fijn, weer wat van jullie te horen. Voor jullie blijft het maar zomer zo te zien, effe anders dan hier.
    Lekker relaxen aan het strand en genieten van alle natuur om jullie heen, met de vele vogels, prachtig hoor!

Groetjes Wim Carla en Erik en Ruud
  5. Bram en Trienke:
    12 februari 2017
    Nu kan je maar weer zien dat het belangrijk is om te doen waar je zin in hebt en niet uitstellen wat je vandaag kan doen. Dus geniet er nog maar even van, want voordat je het weet is het mei. Ik denk dat jullie er nog wel een jaar aan vast willen knopen maar wij zijn benieuwd naar jullie superfilm die afgedraaid zal worden op Handicamp. ha, ha.